ARBOmedia: Výdaje firem na reklamu příští rok překročí 19 mld. Kč

13. 12. 2006 10:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Firmy v příštím roce utratí za reklamu v médiích podle odhadu zhruba 19,3 miliardy korun, což představuje nárůst ve srovnání s letošním rokem o 5,7 procenta. Tempo výdajů na reklamu se tak příští rok zřejmě zrychlí oproti letošku a loňsku, kdy výdaje stouply pouze o 2,7 procenta, vyplývá z aktuálních odhadů čistých výdajů firem na reklamu, které zveřejnila agentura ARBOmedia.
Téměř polovina z celkové sumy, zhruba 9,17 miliardy korun, zamíří do televizí. Prostor pro reklamu v České televizi se přitom od ledna sníží na polovinu z dosavadního procenta vysílacího času. Druhá nejvyšší suma představující třetinu všech výdajů poputuje do tisku (6,39 miliardy). Největší nárůst opět vykáže internet, a to o 35 procent na 724 milionů korun.
Největším letošním inzerentem podle hrubých výdajů a monitoringu A-Connect v období od začátku roku do 5. listopadu se stala společnost Telefónica O2 s 1,55 miliardy korun. Tato nástupnická firma Českého Telecomu a Eurotelu tak zopakovala loňské první místo. Druhý je Vodafone s 1,35 miliardy, třetí Nestlé včetně Scholler a L´Oreal s 1,27 miliardy korun.
Mediální trh roku 2006 se stal podle agentury rokem velkých událostí – zimních olympijských her, mistrovství světa v kopané, hokejového světového šampionátu a parlamentních voleb – a také rokem velkých inzerentů jako Telefónica O2 a Vodafone a značných přesunů reklamních investic mezi televizemi. Potenciál se však podle agentury nepodařilo zcela využít.
„Z pohledu reklamních investic do médií nabízel rok 2006 řadu nadějí na velmi dobrý růst. Negativní vliv situace na trhu televizní reklamy však reálné letošní tempo čistých výdajů do reklamy citelně zpomalil,“ uvedl Štěpán Wolde, marketingový ředitel agentury ARBOmedia, která prodává reklamní čas mimo jiné i v České televizi. Důvodem jsou podle ARBOmedia nejasnosti spojené s komerční politikou Novy a přesun velkého objemu reklamy na Primu s nižší jednotkovou cenou reklamního zásahu i její pozdější slabší „výkon“ ve sledovanosti.
Paradoxně ale může rok 2007, v němž se nekonají žádné velké sportovní události, přinést vyšší tempo růstu výdajů do televizní reklamy. Zatímco ve srovnání letošního a loňského roku se výdaje zvýšily o desetinu procenta na 8,6 miliardy, mezi lety 2006 a 2007 to podle odhadu agentury bude o 6,6 procenta na 9,17 miliardy.
Od ledna se sníží reklamní limit na ČT o polovinu na půl procenta vysílacího času a podle ARBOmedia se neobjeví odpovídající konkurence jinde. Jistou konkurencí se mělo stát šest nových digitálních kanálů v nastupujícím digitálním zemském vysílání (označovaném jako DVB-T), které měly začít vysílat do května. Na základě žalob Novy a Galaxie sport na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli neudělení licencí právě těmto dvěma stanicím pak nové kanály o své licence přišly. Nyní není jasné, kdy a zda vůbec začnou vysílat.
Nejpravděpodobnějším scénářem tak podle ARBOmedia bude zvýšení cen televizní reklamy, které při udržení objemu inzerenty nakoupených televizních zásahů přinese relativně silný nárůst investic do televizí a tím i do celého trhu. Televize Nova již dříve uvedla, že ceny reklamy v jejím vysílání vzrostou v průměru o 15 procent; zadavatelé a agentury se původně obávali, že to bude o 25 až 20 procent. „Rok 2007 tak může být pro rozpočty inzerentů vyšší zátěží než příležitostmi nabitý rok 2006,“ dodal Wolde.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.