Američané koupí dárky hlavně na internetu a v obchodech s oděvy
Z očekávaného růstu výdajů Američanů za vánoční dárky budou v letošním roce těžit nejvíce internetové obchody a prodejny s oděvy a klenoty. Naopak slabší tržby budou mít nejspíše prodejny pro kutily a obchodní domy. Vyplývá to z odhadů výzkumné a konzultační společnosti Retail Forward zveřejněných na serveru CNNMoney.com.
Firma Retail Forward očekává, že maloobchodní tržby v předvánočním období stoupnou o 5,5 procenta. Růst tak zpomalí z loňských šesti a předloňských sedmi procent. Předvánoční období je hlavní nákupní sezonou a tržby za listopad a prosinec se na celkových tržbách některých obchodníků podílejí i více než 50 procenty.
Nejvíce budou z růstu tržeb těžit internetové obchody. Podle odhadů ekonomů Retail Forward by tržby z prodeje přes internet v posledních třech měsících roku mohly stoupnout až o 23 procent na 33 miliard dolarů. Internetové obchody se tak stanou nejrychleji rostoucím maloobchodním odvětvím. Na celkových tržbách maloobchodu se budou podílet třemi procenty.
Letos se však nejspíš nebude dařit obchodům pro kutily. Souvisí to s celkovým vývojem stavebního trhu v USA. Nárůst úrokových sazeb zdražil úvěry na bydlení, což snížilo zájem o koupi bytů i domů, a také o novou výstavbu. V souvislosti s tím klesá i prodej potřeb pro dům a zahradu.
Vysoké příjmy čekají obchody s klenoty či oděvy. Loňské tržby se podaří překonat i řetězcům se spotřební elektronikou.
Vánoční nákupy zlepší i výdělky provozovatelů hypermarketů a diskontních obchodů, u kterých by podle analytiků mohl růst tržeb v posledních třech měsících překonat i deset procent. Těmto firmám pomohou nové obchody, ale také nízké ceny a široký výběr zboží. Pro některé spotřebitele se stávají jediným nákupním místem, kde mohou nakoupit prakticky vše za nízké ceny a ušetří i za benzin. Naopak pro obchodní domy, kde je většinou zboží kvalitnější a dražší, bude předvánoční období obtížné a jejich tržby zřejmě klesnou.
Americká Národní federace maloobchodu očekává, že maloobchodní tržby v předvánočním období stoupnou o pět procent na 457,4 miliardy dolarů (9,7 bilionu Kč). Loni se zvýšily o 6,1 procenta.