Značka Kate Moss letos bodovala
Ačkoliv jí tehdy řada módních i společenských titulů předpovídala jistou smrt, Kate Moss má za sebou nejúspěšnější rok své patnáctileté kariéry. Týden po tom, co zpráva o kokainové aféře uveřejněná v Daily Mirror obletěla celý svět, začaly s modelkou anorektického vzezření veřejně vypovídat smlouvu značky H&M, Chanel i Gloria Vanderbilt. Vizuály s její tváří vyhazovala ze svých obchodů také společnost Burberry.
K veřejnému pranýřování se ihned přidala i média. V deníku New York Times se psalo o jejím strmém pádu, zatímco Mirror považoval její kariéru za skončenou. Mark Borkowski, jeden z neznámějších PR manažerů Velké Británie, předvídal, že Kate Moss bude “veřejně ukřižována”, a zároveň o ní prohlásil, že má asi stejně půvabu jako “vydenzifikované párátko”.
MEZITITULEK: Navzdory všem
Události následujících měsíců nicméně ukázaly, že všechno má být jinak. Kromě britské ceny Modelka roku si Moss od časopisu Glamour vysloužila označení nejlépe oblékaná žena roku a v USA získala prestižní cenu Fashion Influence. Její popularita díky aféře několinásobně vzrostla. Firma Burberry potvrdila, že zaznamenala zcela mimořádnou poptávku po kabelce v hodnotě 750 liber, kterou Kate Moss nosila v její poslední reklamě. Desetinásobně prý vzrostly také prodeje kabelek firmy Superbag (za necelé tři libry) po tom, co se s ní kontroverzní modelka objevila na veřejnosti. Od chvíle, kdy propukl drogový skandál, se počet kontraktů, které Kate Moss uzavírala, stále zvyšoval. Smlouvu s ní uvřely Nikon, Virgin Mobile, Stella McCartney, Dior, Versace, Agent Provocateur, Louis Vuitton a další. Zasvěcení do chodu módního průmyslu tvrdí, že roční příjem této modelky se vyšplhal na 30 milionů liber, což je čtyřikrát více než loni.
MEZITITULEK: Příčina úspěchu?
Při posuzování kauzy této kontroverzní Britky je třeba mít na paměti, že “Kate Moss” je značka. A při posuzování budoucnosti kariéry její majitelky je třeba brát v úvahu především sílu a hodnotu této značky. Kokainová lapálie nebyla jejím prvním skandálem. V roce 1993 na sebe upoutala například pozornost, když nahá pózovala pro Obsession Calvina Kleina. Během uplynulých deseti let modelčin ne zcela spořádaný soukromý život neustále figuroval na stránkách nejrůznějších časopisů. Značka Kate Moss je postavena nejen na osobitém ženskému půvabu, ale také na nebezpečí a skandálu, což jsou zároveň pilíře jejího úspěchu. To připustil i magazín Paris Vogue, když dal její tvář loni na podzim na svou titulní stránku. Ze stejného důvodu si nakonec vybrala “zlobivou holku” Kate i společnost Burberry, která jí dala přednost před aristokraticky vznešenou Stellou Tennant.
Loňský skandál tedy neznamenal pro slavnou modelku konec kariéry, ale naopak její další vzestup. Ostatní slavné modelky její generace, jako Claudie Schifferová nebo Christy Turlingtonová, se už většinou věnují charitě a na veřejnosti vystupují už jen po boku pohádkově bohatého manžela. Kate Moss je však dodnes natolik kontroverzní a jedinečná značka, že své majitelce v jejích 32 letech dokázala vynést miliony liber.
Zpracováno podle časopisu Marketing