Zaměstnanecká auta lze výhodně financovat leasingem

13. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Mimomzdová složka odměn však u nás tvoří necelých pět procent, zatímco v západní části Evropy je to až 15 procent. V záplavě možností, které dnešní zaměstnanci mají, patří mezi nejvítanější bonusy bezpochyby služební vůz, respektive možnost používat tento vůz také k soukromým potřebám.

Auto patří mezi top benefity
Zatímco zaměstnanecké výhody, jako jsou dny dovolené navíc, příspěvky na stravování, penzijní připojištění nebo kulturní a sportovní vyžití, jsou obvykle určeny všem zaměstnancům bez rozdílů, služební automobil bývá obvykle statusovým benefitem spojeným s určitou pracovní pozicí a bývá svěřen i pro soukromé účely např. manažerům, významným specialistům nebo obchodním zástupcům. Cílem je stabilizace a motivace zaměstnanců na pozicích, na kterých nábor a zaškolení nových profesionálů pro firmu představují nemalé investice.
Politika přidělení služebního automobilu je v jednotlivých firmách různá. Někde přidělí zaměstnanci konkrétní model automobilu odpovídající jeho sociálnímu statusu, někde dostane zaměstnanec limitní cenu a vůz si pak vybírá sám.

Zisk na obou stranách
Zaměstnanci u těchto forem naturálních odměn oceňují, že nejsou součástí základu, ze kterého se počítají odvody na zdravotní a sociální pojištění a některé nepodléhají ani dani z příjmů. A benefit v podobě vozu je v podstatě benefitem dvojnásobným, neboť k možnosti používat auto samotné je třeba přičíst i servis, o který se stará firma. Řidiči tak odpadají starosti s opravami, údržbou, s nákupem zimních pneumatik, pojištěním, likvidací pojistných událostí a nákupem paliva – k vozu totiž nezřídka dostane tankovací kartu.
A profituje nejen zaměstnanec. Pro zaměstnavatele platí podobné úspory na odvodech jako pro zaměstnance, čímž si snižuje celkové mzdové náklady, ačkoli současně zaměstnance motivuje.
Firemní vůz je nízkonákladovou reklamou, a to nejenom tím, že se pracovník svým příbuzným a známým chlubí, jak velkoryse dokáže zaměstnavatel ocenit jeho práci. Auto je také většinou opatřeno marketingovými identifikačními prvky – reklamním polepem. A tak, přinejmenším, kudy jezdí, připomíná brand.
Míra užívání služebního vozu pro soukromé účely zaměstnance je většinou určena smluvně. Jednou z mála povinností zaměstnance může být vedení knihy jízd, ačkoli plnění této povinnosti je např. s instalací systému GPS do služebních vozů významně ulehčeno. Někteří odborníci se domnívají, že nabídka používat firemní auto pro soukromé účely by měla být, podobně jako ostatní benefity, časově omezena, například na jeden rok. Motivační účinek takového „pomíjivého“ benefitu, který si musí opakovaně zasloužit, pak může být silnější. Pokud firma nemá vážné důvody, proč zaměstnanci benefit přestat poskytovat, obvykle jeho platnost o další rok prodlouží.

Cesta k autu dlážděná leasingem
Pořizování automobilů pro služební i jiné účely má jednu nevýhodu, a tou je poměrně vysoká jednorázová cena této investice. Především malé a střední podniky proto stále častěji sahají po financování leasingem.
Nejfrekventovanější forma leasingu je leasing finanční, jehož cílem je vozidlo postupně splácet a nakonec získat do vlastnictví. Finanční leasing je upřednostňován pro své daňové výhody. Majetek je možné do nákladů promítnout rychleji než v případě přímé koupě. Druhou podstatnou předností jsou výhodné ceny pojištění, které leasingová společnost umí nabídnout díky velkoodběratelským slevám. V některých firmách je automobil po skončení leasingu nabídnut k odkupu zaměstnanci. Výhodou tohoto řešení pro zaměstnance je, že automobil dobře zná a často odkoupením vyřeší firmě problém – co s ojetým automobilem. Na druhé straně leasingové společnosti mají často propracované metody prodeje ve vlastním autobazaru nebo formou internetové či „kamenné“ aukce a dosahují tak relativně vysokých prodejních cen.
Pozvolna roste obliba operativního leasingu. Je vhodný pro všechny podnikatelské subjekty bez rozdílu velikosti. Jeho cílem však není pořízení majetku ve smyslu nákupu, ale dlouhodobý pronájem. Leasingová smlouva může trvat jeden až čtyři roky. Po jejím vypršení si leasingová společnost vozidlo ponechá a obvykle ho prodá na trhu ojetých vozidel. Pokud je zákazník se službami spokojen, může spolupráce pokračovat s vozidlem novým. Poskytování zaměstnanecké výhody by pro firmu nemělo znamenat neúměrnou administrativní zátěž. Této podmínce maximálně vyhovuje operativní full service leasing, při kterém kompletní péči o park služebních vozidel zabezpečuje leasingová společnost, a to nejen po stránce technické (servis), ale též administrativní (účetnictví, daně a poplatky).
Výběr dodavatele vozidel do vozové flotily je vhodné postavit na výběrovém řízení. Potenciálních dodavatelů je na českém trhu dostatek, což má na rozhodování zákazníka pozitivní i negativní dopady. Na jednu stranu jsou leasingové sazby na historicky nejvýhodnější úrovni pro zákazníky, ale na druhou stranu se mohou někteří méně seriózní poskytovatelé leasingu pod tlakem vysoce konkurenčního prostředí uchylovat k předkládání ne zcela reálných kalkulací. Nejlépe si vybere ten zákazník, který vsadí na serióznost a dobrou pověst leasingové společnosti.

Benefity v ČSOB Leasingu
ČSOB Leasing je náročným zaměstnavatelem, na druhé straně však nabízí svým zaměstnancům velký prostor k seberealizaci. Své nároky společnost odměňuje poskytováním uceleného systému benefitů pro zaměstnance, včetně užívání služebních vozů pro soukromé účely. Další benefity jsou spojené s vlastním předmětem podnikání společnosti a členů Skupiny ČSOB, takže zaměstnanci mají možnost výhodně nakupovat či prodávat své ojeté automobily a rovněž využít zvýhodněných zaměstnaneckých podob finančních produktů – leasingu, splátkového prodeje i úvěru, ale i hypoték, stavebního spoření atd.
Autorka je personální ředitelkou společnosti ČSOB Leasing.


31obr_1.jpg
SILNÁ ZBRAŇ. Firemní automobil i pro soukromé využití je sen mnoha zaměstnanců.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.