Zájem o nealko piva roste
Poptávka po nealkoholických pivech v Česku stále významně roste. V letošním prvním pololetí se jejich produkce pro domácí trh meziročně zvýšila více než o pětinu na 108 000 hektolitrů. Většina se prodá v lahvích či plechovkách. Vzhledem k rostoucí poptávce se ale rozšiřuje i prodej čepovaného pěnivého moku s minimálním obsahem alkoholu, uvedli zástupci Plzeňského Prazdroje.
Nealko pivo Radegast Birell z portfolia této firmy má na trhu zhruba 68procentní podíl. Jeho výstav je letos plánován na více než 200.000 hektolitrů. Čepovaný Birell představuje pět až deset procent celkové produkce a jeho prodeje výrazně rostou. Nyní ho nabízí přes 300 provozoven – zejména motorestů a restaurací s nabídkou poledních menu, uvedl manažer značky Karel Kraus.
Odbyt nealko piva si pochvaluje například také Pivovar Litovel. Podle odhadu ředitele Miroslava Koutka letos vystaví 14.000 až 15.000 hektolitrů nealkoholické produkce. Loni to bylo 10.500 hektolitrů. Asi 11 procent z celkového objemu nealkoholického piva Litovel stáčí do sudů.
Domácí produkce nealkoholických piv se od roku 2000 více než zdvojnásobila na loňských 239.000 hektolitrů. Část se vyváží, naopak některé značky se do tuzemska importují. Domácích výrobců je 17 a na celkovém výstavu domácích pivovarů se nealkoholické pivo podílí asi 1,25 procenta. Při pokračování současného tempa se ale jeho podíl podle odborníků rychle stane významnější.
Růst zájmu o nealkoholická piva plyne podle odborníků Plzeňského Prazdroje ze změn životního stylu a také z nulové tolerance alkoholu v českém právním řádu – zejména při řízení motorových vozidel, cyklistice nebo v pracovní době. Letos se připojilo ještě horké léto i zavedení bodového systému na silnicích.
“My zde nealkoholické pivo máme hlavně kvůli ženám,” řekl dnes novinářům majitel pražské restaurace Zapomenutý čas Miroslav Babický s tím, že příslušnice něžného pohlaví tvoří podstatnou část klientely podniku. Výtoč se podle něj během několika týdnů od zavedení čepovaného Birellu zdvojnásobila na dva třicetilitrové sudy týdně. Jde o nejlevnější nealkoholický nápoj, podotkl Babický.
Vysoký růst vykazuje i prodej nealko piv v maloobchodě. Například odbyt v hypermarketech a supermarketech se za devět měsíců roku zvedl o 60 procent.
Nealkoholické pivo by mělo mít pod 0,5 procenta alkoholu. Výroba vychází ze dvou základních principů. Buď se upraví technologie tak, aby byla během výrobního procesu omezena produkce alkoholu. Toho se dosahuje výběrem surovin, úpravou varního postupu či kvašení. Druhou možností je odstranění alkoholu z hotového piva, například destilací nebo speciálními filtracemi.