Vánoční nadílka ’06
Vánoce jsou unikátní příležitostí pro obchodníky bez rozdílu, jak obrat co možná nejvíc veselých zákazníků a přesvědčit je, že tentokrát vlastně kupují, aby potěšili někoho druhého.
Skvělý insight, pokud se zamyslíme, že lze najednou utrácet s vyšším cílem. Kupuji, protože musím. Musím potěšit, a nevím, co koupit. Ejhle, kolik lidí včetně mě by potřebovalo poradit… Proč neexistuje Santa Claus poradce na stálé lince některého operátora, který mi poradí, že můj táta by letos potřeboval humidor na doutníky a hnědé kamaše se severskými vzory? Služba, která předčí většinu virtuálně nepoužitelných služeb operátorů.
Nebo nákupní centra – proč nedát místo pro poradce hned vedle informací? Myslím, že by se dalo uvažovat například o pozici Santa executive, který by vždycky jednou ročně procházel nové trendy a radil podle věku, pohlaví a barvy ponožek, co si bude daná osoba přát na Vánoce.
Kam jít pro radu?
Ale přece se dá poradit i přes SMS s některým osvědčeným přítelem na telefonu. A hola hopla, Vodafone slibuje SMS zdarma a žádné triky. Proč to od Čtvrtníčka nevzít? Je to milý kluk, to už vědí i na Atlas.cz, a jenom se děsím, že teď uvidím sedět stejného herce ještě v reklamě na holicí pěnu a novou kolekci primek. Nic proti Petru Čtvrtníčkovi, to je pardál na správném místě. Jak ale asi měly kreativní týmy dopředu naplánované obsazení spotů, když sáhli po stejném aktérovi? Koj, doj, dokud dává, říkal děda. Jinak opravdu příjemná exekuce.
A co jiné vánoční spoty? Nedočkavě čekám, co matador Pilsner Urquell. Jestli mi zase udělá rovnítko mezi Vánoce a piviště. Napadá mě pro letošní exekuci obalit jejich pivní láhev například do strouhanky. To si tekutý kapřík zaslouží, ať už je to kompletní série. I když bych v ní spatřoval asi tolik relevance, jako když Paula Wild udělá benefiční striptýz pro Nadaci Naše dítě. Ale čísla mluví jinak, takže budeme čekat, s čím se setkáme letos.
Nevyužitý Ježíškův potenciál
Speciální okamžik si žádá speciální drink, rozumím, ale když já mám rád na Vánoce grog a perník. Sedět si v teple, dárky nakoupit přes internet a čekat, až dorazí poštmistr k nám. Ale už vás někoho napadlo pro tuto příležitost zřídit službu dárkového balení a coby odesílatele uvádět rovnou “Ježíšek”? To by bylo překvapení, kdyby došel z vyplněného formuláře na webu dárek pro příjemce k němu domů rovnou od nejvyššího a s odkazem, že na www.Eshop-jesus.cz nakupuje všechno kvůli fakt dobrým cenám. Já mám pocit, že vánoční promoce mají silné trhliny, co se týče nevyužívaného potenciálu. Ale třeba tyto řádky někdo dovede do reality.
Stres a hluboko do kapsy
Když už si zase umíme vybrat, najednou začneme řešit finance. Letos na mě jdou chmury vždycky, když slyším, jak Multiservis Santa zruší Vánoce, protože je to prudérní období stresu z hluboké kapsy. Pod stromkem třeba najdu na hodinkách RPSN 14,89 % a jsem v klidu, že si pan bratr užije příjemný splátkový kolotoč, aby mně dokázal, že mu za to stojím. Teď nechci kritizovat systém, spíš jen nastínit osobní vztah k vábnému pozlátku. Jednoduše vypadající koncept “dej všem, Vánoce si vychutnej a na prdel si sedneš až v lednu, když bude po všem”. Stres na dlouhou dobu po Vánocích, jestli budou muset v parku objímat GE tisícovku, protože nakoupí všem vrchovatě a řeknou si: Jsem kanón, to se nějak udělá.
Zatím se ještě nerozjel kolotoč masivních hardsell akcí v hodině V, ale alespoň z těch mála kampaní, které zatím můžeme zhlédnout, jsem začal mít pocit stresu. To sice k Vánocům patří, ale proč si to připomínat už teď? Alespoň že Šteindler v IKEA a Čtvrtníček u Vodafonu berou věci s nadhledem, a zdá se, že bodují.
A co Vávra? Šumná kofola by taky mohla zaujmout…
ředitel Reklamní kliniky