Sýr Apetito – nekonečný boj o značku

6. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Chutná lépe smetanový sýr z hodonínské mlékárny, nebo konkurenční ze Želetavy? Zákazníky to příliš nepálí, více než třicet let si kupují výrobky obou mlékáren.
Spor o původní značku Apetito ale už posledních sedm let živí právníky dvou znesvářených francouzských firem, soupeřících na českém trhu. Podnik TPK Hodonín vlastní firma Bongrain, želetavskou mlékárnu Bel Sýry Česko ovládá společnost Fromageries Bel.
Pro obě firmy je přitom sporný smetanový sýr jedním z klíčových výrobků. Například Belu přináší kolem čtvrtiny jeho příjmů z celého prodeje tavených sýrů. Čerstvé odhady prodeje nejsou, ale před pěti lety patřila společná značka Apetito k nejoblíbenějším druhům sýrů, lidé za ni ročně utratili přes jednu miliardu korun.

MEZITITULEK: Bel se nevzdává
Soudy tak rozhodují o stamiliónech, možná miliardách korun. Jednak přímo – podle informací HN totiž TPK žaluje konkurenci o odškodné ve výši několika set miliónů. A zároveň jde o zisk z prodeje sýrů – pro obě firmy je značka v portfoliu velmi významná.
V říjnu se musela společnost Bel Sýry podvolit předběžnému opatření Krajského obchodního soudu v Brně. Teď svůj výrobek může na obalu i v reklamě nazývat jen Smetanito.
Jenže Bel se netají tím, že spor zdaleka nekončí. „Využijeme všech dostupných právních prostředků ke zrušení rozhodnutí krajského soudu,“ potvrdil Philippe Champlong, šéf firmy Bel Sýry Česko. Pře tak nejspíš už podruhé půjde před Vrchní soud v Olomouci.
Na ten ale spoléhá i TPK, která chce zinkasovat stamiliónové odškodné. „Teď nic nekomentujeme,“ chce v této fázi sporu držet mlčenlivost šéf firmy Miroslav Maňásek.
Soupeřící firmy mají silné zázemí. Francouzský Bel působí na evropském trhu, v Česku například také prodává sýry Veselá kráva.
Ještě o něco větší je Bongrain, patří v sýrech do evropské první pětky. V tuzemsku vedle Apetita v Hodoníně vyrábí třeba pribináčky v Pribině Přibyslav nebo hermelín v Sedlčanech.

MEZITITULEK: Začalo to v Lacrumu
Při konečném verdiktu budou ale soudci muset sáhnout hluboko do minulosti. V roce 1973 začali Apetito dělat v Želetavě. Tím argumentuje Bel, protože Hodonín začal až o rok později. Obě mlékárny tehdy patřily pod národní podnik Lacrum Brno a práva na ochrannou známku v socialistickém hospodářství nikoho nezajímala.
Roku 1994 se ale kolos Lacrum privatizoval.
A do sporu v Česku se oba rozvadění „galští kohouti“ dostali v roce 2000. TPK si ochrannou známku dalo zapsat již roku 1993. Soud ale požadavek TPK, aby zakázal Belu dál užívat společnou značku Apetito, nejprve zamítl.
O čtyři roky později ale pro změnu soudci známkové prvenství TPK uznali. Bel proto přidal do názvu ještě jedno „té“, a vyrukoval s Apetittem. Letos dokonce změnil název na Smetanito, ale na obalech i reklamě k tomu ještě používal dodatek „dříve Apetitto“.
I tohle mu však soud minulý měsíc zakázal. „Předběžnému opatření soudu jsme vyhověli,“ potvrdila marketingové šéfka firmy Kamila Sušanková.

MEZITITULEK: Spor o Apetit(t)o
1973: Mlékárna v Želetavě, patřící národnímu podniku Lacrum Brno, začíná vyrábět Apetito.
1974: Výrobu Apetita zahajuje i mlékárna Hodonín, též součást Lacrumu.
1993: Společnost TPK si přihlašuje ochrannou známku Apetito.
1994: Hodonínskou mlékárnu získává TPK, Želetava připadá firmě Bel Sýry.
2000: TPK u soudu požaduje, aby Belu zakázal používat značku Apetito, žaloba je o rok později zamítnuta.
2004: Vrchní soud v Olomouci ruší rozsudek, vrací kauzu do Brna.
2005: Brněnský obchodní soud vyhoví TPK a zakazuje Belu užívat i pozměněnou značku Apetitto (dvě „t“).
leden 2006: Bel používá název Smetanito s poznámkou „dříve Apetitto“.
říjen 2006: Soud zakazuje předběžným opatřením i dodatek o Apetittu.

Hospodářské noviny, 6.11. 2006, autor: Martin Mařík

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.