Švédská SVT smí vybírat poplatky za veřejné vysílání programu

8. 11. 2006 09:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Švédská veřejnoprávní televize SVT smí vybírat poplatky od těch, kdo její programy předvádějí na veřejnost většímu počtu diváků. Zpoplatnění, které SVT povolila švédská vláda, se tak dotkne například sportovních barů při přenášení sportovních přenosů z velkých domácích i mezinárodních akcí.
Velký spor na dané téma se ve Švédsku rozpoutal před letošním mistrovstvím světa v kopané, které v zemi tří korunek společně přenášely veřejnoprávní SVT a soukromá stanice TV 4. Obě chtěly za vysílání fotbalových utkání na veřejných místech vybírat poplatky, avšak tehdejší sociálnědemokratická vláda takovou možnost zamítla.
Nynější pravicová vládní koalice však není proti přídavným poplatkům, a to ani přesto, že i sportovní bary a restaurace musí tak jako všichni platit pravidelnou televizní a rozhlasovou licenci. Chystaná úprava zákona má jasně rozlišit mezi vysíláním pro vlastní potřebu, na něž má platič licence automaticky právo, a přenášením programů za jinými, tedy i komerčními účely. Zákon ovšem televizní společnosti nabádá k rozvaze a k pečlivé úvaze, za jaké programy budou úhradu od veřejných provozovatelů nárokovat. Nároky by totiž neměly ohrozit „hodnověrnost a legitimitu“ těchto institucí.
Zástupci veřejnoprávní televize změnu vítají a ujišťují, že „přehánění“ při vymáhání poplatků ze strany SVT nehrozí. „Naší ambicí nikdy nebylo nutit k platbám za cokoli například malé pizzerie nebo obchody, kde se prodávají televize,“ uvedl k tomu zástupce SVT Jan-Olof Gurinder. „Platby se však týkají především velkých provozoven a nákladných mezinárodních akcí,“ dodal.
Proti zpoplatnění se však kategoricky staví majitelé švédských restaurací a hotelů. „I ti, kdo sedí v baru a dívají se na fotbal, přece doma své televizní licence zaplatili a nyní budou muset platit dvakrát,“ řekl k tomu ředitel sdružení podnikatelů v hotelové a restaurační branži Mats Hulth. Majitelé podniků přitom podle něj nemají při kvalifikačních utkáních a velkých, především fotbalových akcích, na vybranou. Chtějí-li udržet hosty, televizi zapnout musí, neboť jinak budou mít prázdno. A nové zvýšené poplatky budou hradit zdražením vlastního zboží a služeb, tedy výběrem od návštěvníků. „Kdyby tito lidé seděli ve svých bytech, dívali by se zdarma. Setkají-li se s ostatními, zaplatí tak za to samé nepochopitelně ještě jednou,“ protestoval Hulth.
Konkrétní seznam zpoplatněných pořadů bude podle SVT teprve vypracován s ohledem na složité vazby v otázce autorských práv.
V České republice platí provozovatelé restauračních zařízení ze zákona poplatky za televizory. Pokud chtějí vysílat například právě velké sportovní události z nabídky programů ČT, musí od televize získat povolení pro veřejnou produkci jejích programů. Například před letošním fotbalovým mistrovstvím si mohli od ČT pořídit povolení pro veřejnou produkcí jejích programů až do konce roku za 1500 korun.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.