Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

SOS: V testu uspělo pouze 37 procent internetových obchodů

Redakce MAM14. 11. 2006

Velká část tuzemských internetových obchodníků podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) neuvádí na svých internetových stránkách obchodní podmínky zcela v souladu se zákonem. SOS letos testovalo 100 internetových obchodů a čtyřem základním kritériím vyhovělo pouze 37 procent prodejců. Situace se ale podle SOS zlepšuje, protože loni v testu uspělo 29 procent internetových obchodníků.
Mluvčí SOS Ivana Picková řekla, že obchodníci nedodržovali především povinnost informovat spotřebitele o možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. “Tu splnilo pouze 54 procent testovaných internetových obchodů, a to i přesto, že tuto povinnost mají prodejci již od roku 2001,” upozornila Picková.
Test byl podle Pickové zaměřen zejména na uvádění kontaktních údajů, obchodní podmínky a reklamační řády internetových obchodníků. Mezi hodnotící kritéria patřilo poskytování řádných informací o totožnosti dodavatele, zákonná 24měsíční záruční lhůta bez omezujících podmínek, možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů a nezpoplatnění vyřízení reklamace.
“Výsledky testu ukázaly, že v rámci uvedených kritérií je stále co zlepšovat, byť situace není rozhodně kritická,” prohlásila Picková. Dodala, že lépe v testu obstály internetové obchody sdružené v Asociaci pro elektronickou komerci (APEK), které kritéria splnily v průměru na 79 procent. U ostatních internetových obchodů byl tento ukazatel 75 procent. “Ovšem pouze 37 procent obchodů se může pochlubit tím, že splnilo všechny čtyři testované kategorie,” podotkla Picková.
APEK zahájil provoz internetových stránek www.certifikovany-obchod.cz, které jsou určené pro zákazníky internetových obchodů. Na stránkách lidé najdou seznam internetových obchodů, které mají certifikát APEK-Certifikovaný obchod. Certifikace potvrzuje, že internetový obchod dodržuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu, zejména úplné a pravdivé informování o provozovateli, procesu nákupu, vyřízení objednávky a reklamacích a bezproblémovou komunikaci se zákazníkem.
“Z různých výzkumů veřejného mínění se ukazuje, že některé občany odrazuje od nákupu na internetu nedůvěra ve zdánlivě anonymní obchod a strach z podvedení. Proto jsme se rozhodli, že veřejnosti více představíme námi certifikované obchody, u kterých se žádný nakupující nemusí bát, že bude podveden,” řekl dnes ČTK výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Europoslankyně Zuzana Roithová hodlá prosadit, aby Evropská komise vydala Evropskou chartu práv uživatele v digitálním prostředí. “Chci dosáhnout lepší kvality on-line komunikací a zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti obchodu po internetu. Problémy, kterým čelí uživatelé internetu, lze řešit nastavením minimálních standardů napříč Evropskou unií, tedy vyšší kulturou elektronického obchodu,” řekla dnes novinářům Roithová.
Dodala, že na půdě Evropského parlamentu proto iniciovala projednání zprávy o důvěře spotřebitele v digitální prostředí, která by měla poskytnout hlavní politické zadání pro budoucí kroky Evropské komise na poli ochrany spotřebitele při nákupech po internetu či elektronické komerci prostřednictvím mobilních telefonů. “Chci, aby se spotřebitel rychle a snadno dovolal svých práv při internetových nákupech v celé EU,” uvedla Roithová.
Podle Roithové by EU měla finančně podpořit informační kampaně, zvýšit kompetence spotřebitelských center či zavést systém včasného varování o nekalých obchodních praktikách na internetu. Roithová míní, že důvěru spotřebitelů v internetový obchod by mohlo posílit také například udělování Evropského symbolu důvěryhodnosti internetových služeb.
Češi letos podle odhadu APEK utratí v internetových obchodech rekordních 14 miliard korun, což bude meziročně o 40 procent více. Na internetu se dá zakoupit téměř vše. Mezi vyhledávanými produkty převažuje elektronika a domácí spotřebiče. Pomocí počítače si Češi koupili například každý desátý elektrický spotřebič a každý šestý digitální fotoaparát. Velký podíl má internet také na nákupu dovolené.
Internetovému obchodu se daří v celé Evropě. Podle agentury Forrester Research by letos výdaje přes internet měly poprvé překročit 100 miliard eur. “Ze srovnání s východní Evropou nevycházíme špatně, internetové nákupy mají u nás například větší tradici než v Polsku. Za západní Evropou zatím ale pokulháváme,” řekl nedávno Hospodářským novinám Vetyška.

×

EU navrhuje mírné uvolnění televizní reklamy

Starší článek

ICQ a Atlas.cz nabízejí SMS zdarma

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Více než měsíc s Clubhouse v Česku. Jak se síti zatím daří?

Počáteční šmrnc exkluzivity a velkého zájmu o novinku už postupně ochlazuje. Zatím je stále dostupná jen pro majitele iPhonů, na uživatele…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více