Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Slovenská televize slaví letos padesátku

Redakce MAM2. 11. 2006

Do života slovenské společnosti vstoupila televize naplno před 50 lety, 3. listopadu 1956 bylo zahájeno pravidelné vysílání bratislavského studia tehdejší Československé televize.
Začínalo se skromně. Televizní pracovníci měli tehdy ve slovenské metropoli k dispozici tříkamerový přenosový vůz, provizorní hlasatelnu, přebudovanou později na miniaturní studio, dvě kamery a filmový snímač. V první den vysílání, které se soustředilo na přenos slavností z bratislavského Parku kultury a oddechu, bylo na celém Slovensku pouhých 500 televizorů. Z pohyblivých obrázků se mohli diváci těšit jen několik hodin, zprvu pouze dvakrát týdně, ve středu a v sobotu. Od 3. listopadu 1957 se vysílalo každý den kromě pondělí a od ledna 1959 denně. Právě pondělky pak v celostátním vysílání připadly Bratislavě.
Místní studio sestavovalo po další desetiletí prakticky celý pondělní program. Většinou čítal pořad pro děti, sport, aktuality a souhrn nejdůležitějších událostí minulého týdne. V hlavním vysílacím čase se pak o slovo hlásily zejména inscenace, přenosy z divadel a postupně stále více původní televizní dramatická tvorba, včetně populárních seriálů. Velmi oblíbené byly například cykly světových dramat a románů na obrazovce.
Obsah televizního vysílání byl pečlivě sledován z nejvyšších míst a korigován tak, aby zdárně přispíval k šíření komunistické ideologie. Relativně svobodně se televize mohla nadechnout pouze v krátkém období kolem roku 1968, aby se pak na dlouhá léta znovu propadla do šedi, tentokrát Husákovské normalizace.
Další významný přelom přinesl 14. únor 1970, kdy se na Slovensku poprvé vysílalo barevně. První vlaštovkou byl přenos z mistrovství světa v lyžování ve Vysokých Tatrách, který mohli sledovat diváci ve 30 zemích světa. V roce 1980 tvořil barevný program už téměř tři čtvrtiny vysílání. Otázkou ovšem zůstává, kolik domácností si v té době mohlo dovolit barevný televizor.
Nemalou roli sehrála televize za sametové revoluce koncem roku 1989, během níž vysílala živé vstupy z lidových shromáždění a demonstrací a poprvé také svobodné a necenzurované informace, které pomohly otevřít občanům oči a podkopat autoritu tehdejšího komunistického režimu.
Zásadní změnu přinesl následující rok i pro Československou televizi (ČST), která první program ponechala federální (F1) a druhý rozdělila na dva samostatné okruhy – ČTV a S1. V květnu 1990 začal na okruhu dříve vyhrazeném sovětské televizi vysílat kanál OK 3 a na Slovensku o rok později obdobný TA3. Stanice TA3 ale po roce přerušila vysílání kvůli absenci strategického partnera a dva roky nato vrátila licenci, kterou v roce 1995 získala TV Markíza.
Slovenská televize (STV) byla zřízena v červenci 1991 a od ledna 1993 vysílá na dvou programech pro celé území Slovenska. I přes finanční a personální komplikace (za 12 let se ve vedení vystřídalo 13 managementů) si STV udržela zatím druhé místo na trhu s 18 procenty (Jednotka) a pěti procenty (Dvojka). Lídrem na slovenském televizním trhu je nyní TV Markíza se zhruba 36procentním podílem a nejmladší celoplošná televize na Slovensku – TV JOJ – si drží asi 16procentní podíl. Zpravodajská stanice TA3 oslovuje průměrně asi dvě procenta diváků.

×

V minulém týdnu si v podílech polepšila Nova, ztratila ČT1 a ČT2

Starší článek

Vlastník Máje se odvolává proti rozhodnutí o památkové ochraně

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

MŠMT láká učitele na Astra Zenecu: „Vyhrňte rukávy!“

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) přesvědčuje v letákové kampani pedagogy, aby se nechali očkovat. Využívá k tomu známé…
24. 2. 202124. 2. 2021
Média

Televizní sledovanost v době pandemie: rostla v Česku …

V uplynulém roce dosáhla televizní sledovanost rekordních hodnot nejen v České republice, ale také v celém středoevropském regionu. Důvodem byla…
24. 2. 202124. 2. 2021
Marketing

„Co ve vás probouzí pocit hrdosti?“ Sberbank spustila TV kampaň …

Sberbank v únoru 2021 spustila televizní kampaň na běžné účty – FÉR účet s odměnou 1234 Kč za věrnost i přechod od jiné…
24. 2. 202124. 2. 2021
Marketing

Citylighty v metru jako výkladní skříně s reálnými produkty

V šesti stanicích pražského metra se citylighty společnosti MetroZoom proměnily na výlohy dm drogerie. Cestující v nich nyní mohou vidět skutečné…
23. 2. 202123. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo
E-commerce v Brašnářství Tlustý povede Michal Krčmář. Přichází z Alzy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více