Řetězce otevřou desítky prodejen

7. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Obchodní řetězce otevřou příští rok v Česku šedesátku nových prodejen. Chtějí tak pro sebe získat co největší podíl ze čtvrtbiliónové sumy, která se v maloobchodě každý rok „protočí“.
Desítky nových obchodů připravuje společnost Tesco. Spar chce zase během tří let otevřít až sto padesát supermarketů. Posilovat bude i společnost Ahold, o které se do včerejšího dne mluvilo jako o kandidátu na odchod z Česka.
„Pokračující výstavba nových prodejen je jedním z nástrojů, jak se prosadit proti současným konkurentům,“ říká Zdeněk Skála za společnosti Incoma Research.

MEZITITULEK: Desítky obchodů Tesco
Své sítě budou rozšiřovat téměř všichni hráči na trhu. „Rádi bychom otevřeli desítky nových supermarketů. A to nejen v malých městech, ale rovněž ve velkých, kde budou supermarkety představovat alternativu k velkým hypermarketům,“ potvrzuje například Jana Matoušková, tisková mluvčí Tesco Stores.
Kromě Tesca budou posilovat hlavně diskontní prodejny. Lidl během letošního roku otevřel už šestnáct prodejen a příští rok chce pokračovat stejným tempem.
Společnost Plus-Discount, která má nyní v Česku 150 diskontů, plánuje v následujících třech až pěti letech počet svých obchodů zdvojnásobit. Investice do rozšiřování sítě a zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun.
Obchodní řetězec Spar, který nyní v Česku provozuje pouze velké hypermarkety Interspar, letos zahájí budování rozsáhlé sítě malých supermarketů. Do pěti let chce firma v tuzemsku otevřít sto až sto padesát supermarketů, z nichž první bude zprovozněn letos v prosinci v Třebíči.
O čtyři až pět supermarketů posílí také Delvita a nové prodejny chystá i Ahold. Nizozemský obchodní řetězec se rozhodl ponechat si v Česku Alberty a Hypernovy i přesto, že pod nátlakem akcionářů opustil Polsko, Slovensko a Spojené státy, kde se mu nedařilo. Právě toto zeštíhlení by mělo Aholdu umožnit lépe se zaměřit na evropský, a především tuzemský trh.
Deset největších obchodních řetězců si v Česku podle odhadů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod rozdělilo loni 226 miliard korun. První místo na žebříčku obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR, která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl.
Ze silně konkurenčního trhu však postupně odcházejí jednotliví hráči. Prvním byl loni Julius Meinl. Poté následovaly společnosti Edeka a Carrefour, které tuzemské obchody prodaly Tescu.

MEZITITULEK: Trh se ještě vytříbí
Podle odborníků bude odliv velkých firem z Česka pokračovat. „Na západoevropských trzích má dnes pětice největších obchodních firem tržní podíl v maloobchodu okolo osmdesáti procent. V Česku to zatím není ani čtyřicet procent,“ dodává Skála z Incomy.
Na expanzi se nicméně chystají i hobby markety a drogerie. Například dm-drogerie markt hodlá příští rok otevřít až čtrnáct nových obchodů a investovat do rozšíření sítě sto třicet miliónů korun.

MEZITITULEK: Co plánují řetězce

Tesco
V příštím roce chce řetězec otevřít desítky prodejen. Zaměří se jak na výstavbu menších supermarketů, tak klasických hypermarketů.
Spar Obchodní společnost
Firma, která nyní v Česku provozuje pouze velké hypermarkety Interspar, letos zahájí budování rozsáhlé sítě malých supermarketů. Do pěti let chce Spar v tuzemsku otevřít 100 až 150 supermarketů.
Delvita
Delvita chce příští rok růst stejným tempem jako letos. Otevře tedy zhruba čtyři až pět nových prodejen.
Lidl
Letos už společnost otevřela šestnáct nových diskontů. Příští rok by chtěla pokračovat ve své expanzi.
Ahold
Provozovatel Albertů a Hypernov se zbavil ztrátových částí firmy v Polsku, na Slovensku a v USA. V Česku chce naopak podnikání více rozvinout. Přesné plány ale řetězec nezveřejnil.

Hospodářské noviny, 7.11. 2006, autor: Zuzana Luňáková

Redakce MAM

Další zajímavé čtení