Průměrný Čech letos za dárky utratí téměř 8000 Kč

22. 11. 2006 08:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Průměrný Čech letos za vánoční dárky utratí téměř 8000 korun a na Štědrý den jimi obdaruje šest až sedm lidí. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Respond & Co, ve kterém zhruba 40 procent dotazovaných lidí uvedlo, že letos za vánoční dárky utratí více peněz než loni. Přibližně stejné množství účastníků průzkumu ale hodlá do vánočních dárků investovat méně finančních prostředků.
Ondrej Gažík ze společnosti Respond & Co řekl, že podle průzkumu se letošní výdaje obyvatel ČR za vánoční dárky budou v průměru pohybovat kolem 7735 korun. „Maximální hodnotou, kterou jsou Češi ochotni za vánoční dárky utratit, byla (v průzkumu) částka 60.000 korun. Minimální částka je pak 200 korun,“ uvedl Gažík. Nejpočetnější skupinou byli v průzkumu lidé, kteří letos za dárky pro své blízké vydají 5000 korun (16,4 procenta respondentů).
Mezi nejčastější vánoční dárky bude patřit oblečení a obuv, jejichž nákup letos plánuje 36,3 procenta účastníků průzkumu. „Na druhém místě z hlediska preference vánočních dárků skončila kosmetika a drogistické zboží. Tento sortiment uvádělo 30,5 procenta respondentů. Na třetím místě se umístily hračky, které zmínilo 15,3 procenta oslovených respondentů,“ podotkl Gažík. Zhruba pětina lidí ale na konci října ještě nevěděla, čím své blízké na Štědrý den obdarují.
Hlavní vánoční nákupy v tuzemských obchodech totiž letos vypuknou až v prosinci. Podle průzkumu agentury Respond & Co hodlá v prosinci nakupovat vánoční dárky téměř polovina Čechů. Zhruba třetina respondentů pak uvedla, že nákup vánočních dárků provede již v listopadu. „To znamená, že tři čtvrtiny respondentů realizují nákup vánočních dárků v průběhu listopadu a prosince,“ řekl Gažík.
První obchody začaly letos vánoční zboží prodávat již v polovině října a největší nápor zákazníků očekávají těsně před vánočními svátky. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Češi letos za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratí rekordní množství peněz. V pokladnách obchodníků může v závěru roku podle odhadu analytika společnosti Next Finance Vladimíra Pikory skončit až 250 miliard korun, což by bylo o pět procent více než loni. Vyšší výdaje si domácnosti mohou dovolit díky rostoucím mzdám, nižší nezaměstnanosti a také snadnější dostupnosti spotřebitelských úvěrů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.