Podle menších TV by novým stanicím pomohl i tzv. product placement
Novým televizním stanicím, které se do éteru dostanou díky nastupujícímu digitálnímu zemskému vysílání (zkráceně DVB-T), by při jejich rozjezdu pomohly nové formy získávání peněz, například možnost reklamy označované jako product placement. Na mediální konferenci v Českém Krumlově se na tom shodli zástupci menších televizí na českém TV trhu. Český zákon ovšem tento druh prezentace nezná a považuje takovou věc za skrytou reklamu.
Product placement znamená umístění konkrétního výrobku například do filmu s tím, že výrobce přispěje na vznik díla. Hrdina filmu pak nosí hodinky určité značky či pije alkohol jisté značky; výrobky jsou přitom zřetelně viditelné.
Soukromé stanice využívají pro své financování klasickou reklamu. “Nevidím jediný důvod, proč by se do zákona nemohl dostat product placement, což by pomohlo i novým digitálním stanicím,” uvedla šéfka satelitní a kabelové stanice s teleshoppingovými prvky Top TV Kateřina Fričová.
“I zkostnatělá EU se tím začala zabývat, neboť ví, že jestli bude na trzích jednotlivých zemí po přechodu na zemské DVB-T více subjektů, jsou neufinancovatelné,” poznamenal šéf hudební stanice Óčko a Asociace digitálních televizí Jiří Balvín. S nástupem DVB-T vznikne v příštích letech v ČR prostor až pro tři desítky TV stanic.
“Product placement je z hlediska rady skrytá reklama,” uvedl předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václav Žák. Podle něj je kolem tohoto způsobu reklamy řada otázek, například v souvislosti s redakční nezávislostí autorů. “Když bude James Bond jezdit v jaguáru, myslíte si, že tam bude scéna, kdy se jaguár porouchá a nechá Bonda ve štychu? No asi ne,” uvedl příklad.
“Ve všech českých filmech existuje product placement,” míní Fričová. Hospodářské noviny před nedávnem ale psaly o tom, že tento druh reklamy je podle všeho obsažen i v hokejovém seriálu České televize Poslední sezona. ČT to ale odmítá, například reklamní loga na dresech nemají podle ní se skrytou reklamou nic společného, televize se chtěla jen přiblížit realitě autentického hokejového prostředí. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pak v uplynulých měsících řešila umístění výrobků jedné velké oděvní firmy v dílech reality show Primy VyVolení.
EU v poslední době zvažuje, že zvolní pravidla pro reklamy ve vysílání, mimo jiné i tím, že by povolila právě product placement. Důležité ale podle unie je, aby divák věděl, že ve filmu či v pořadu takový druh reklamy je a že jej sleduje. “Pro product placement musí být jasná pravidla, divák musí vědět, že to je product placement,” uvedla při své jarní návštěvě ČR evropská komisařka Viviane Redingová.