Podíl zemské analogové TV v ČR byl pátý nejvyšší z 27 zemí Evropy

21. 11. 2006 11:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Podíl domácností v České republice, v nichž lidé sledují TV programy prostřednictvím zemského analogového vysílání, byl loni pátý nejvyšší z 25 členských zemí Evropské unie a Bulharska a Rumunska. Vyplývá to z odhadů společnosti Dataxis, které na svých stránkách zveřejnila Evropská komise. Nejvyšší podíl analogové TV je v Řecku a na Kypru, nejmenší pak v Belgii a Nizozemsku.
Podle odhadů Dataxisu se na televizi prostřednictvím zemského analogového vysílání ke konci loňského září dívalo 65 českých domácností ze sta, což je stejně jako ke konci roku 2004. Ze zemí bývalého východního bloku zaujímá ČR třetí místo za Litvou (73,1 procenta) a Lotyšskem (69,9 procenta) a před Rumunskem (62,6 procenta) a Polskem (60,8 procenta). Nejmenší podíl z deseti bývalých socialistických zemí zastoupených ve studii má Maďarsko, kde analogovou zemskou TV sleduje třetina domácností.
„Z hlavních parametrů je patrná rozdílná výchozí pozice při přechodu na digitální vysílání,“ uvedl národní koordinátor pro digitální vysílání Zdeněk Duspiva na serveru www.ceska-media.cz. Současné analogové zemské vysílání bude postupně podle dohody členů EU zcela nahrazeno digitálním. EU doporučuje pro vypnutí posledního analogového vysílače rok 2012.
S digitalizací postupují i sousedé České republiky, ale například podíl domácností v Rakousku a Německu je výrazně nižší než v ČR. V Rakousku se tak s přechodem na digitální zemskou TV (zkráceně DVB-T) bude muset vyrovnat jen 11,3 procenta domácností, v Německu pak dokonce jen devět ze sta.
Nejmenší podíl domácností s analogovou zemskou TV má Belgie (1,4 procenta), Nizozemsko (2,8 procenta) a právě Německo. Belgie a Nizozemsko jsou naopak v čele rozšíření kabelových sítí, v Belgii na ně bylo připojeno 90,8 procenta domácností, v Nizozemsku zhruba o tři procentní body méně. Satelitního připojení k TV nejvíce využívají v Rakousku (48,8 procenta domácností), v Německu (35,6 procenta) a ve Velké Británii (32,4 procenta).
Co se týče dalších způsobů přijímání televize českými domácnostmi, ve srovnání s koncem roku 2004 zůstal zachován podíl domácností s připojením na satelit i kabelové sítě, vyplývá z Dataxisu. Počet domácností využívajících satelit vzrostl mezi těmito dvěma sledovanými časy o šest tisícovek na 574.000, počet domácností s kabelovou TV zůstal podle studie stejný, tedy 860 000.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.