Pokračující digitalizace šíření rozhlasových a televizních signálů změní podle nejnovějších německých výzkumů v brzké době nejen využívání médií, ale také obsah. Digitalizace prý bude mít za následek i další úbytek televizních diváků.
Studii na téma Novinářství v digitálním mediálním světě vypracoval Thomas Schnedler z univerzity v Hamburku. Předpovídá čtyři tendence: Za prvé bude při výběru témat a jejich zpracování hrát větší roli emocionalita. S tím se pojí větší personalizace abstraktních problémů. Za druhé se mohou v důsledku nových technologií, jakými jsou mobily na příjem televizního vysílání, prosadit krátké formáty. Dominovat budou názorné a rychle pochopitelné informace a zábavné nabídky.
Někteří mediální odborníci se obávají, že poroste vliv reklamy. Za čtvrté se debatuje o tom, zda a kdy bude mít smysl do redakčních nabídek zařadit amatérské novinářské příspěvky. To se týká nejen komerčních stanic, ale také veřejnoprávních.
Mnozí z dotazovaných spatřují nebezpečí digitálního rozštěpení společnosti na informačně bohaté a diferencované uživatele a na zcela nenáročné. „Mnozí uživatelé se už nebudou namáhat hledat důležité informace u seriózních šiřitelů, ale uspokojí se se snadno vyhledatelnými, lehko srozumitelnými a personalizovanými,“ soudí například ředitel veřejnoprávního rozhlasového a televizního vysílání v německé zemi Hesensku Helmut Reitze.
Podle jiného materiálu bude mít digitalizace za následek další úbytek televizních diváků. Lidé, kteří jsou technicky založeni, sledují televizi v průměru jen 120 minut denně, zatímco všeobecný průměr se pohybuje kolem 230 minut.
„Diváci postrádají napínavé nabídky a utíkají pryč,“ usuzuje softwarový výrobce Buhl Data z výsledků studie TV2010, jejíž aktuální verze se dnes v Německu představila. Digitální televize sice funguje v zemi už několik let, ale dodnes se podle materiálu neobjevily žádné nové zásadní formáty nebo služby. Televize už není vůdčím médiem, ale jen jako jedno mezi mnohými v soutěži s internetem, DVD, knihami nebo tiskem.
Německo začalo plošně šířit digitální televizní signál v roce 2002, nejdříve asi pro pětimilionovou oblast Berlína a okolí. Do konce letošního roku bude moci DVB-T přijímat asi 70 procent domácností. V roce 1998 německá vláda vyhlásila záměr pokrýt celé území do roku 2010. Dnes se všeobecně předpokládá, že se tak stane už o několik let dříve. Analogové se už postupně odpojuje.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).