Německé studie: Digitalizace změní obsahy informační nabídky

7. 11. 2006 09:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pokračující digitalizace šíření rozhlasových a televizních signálů změní podle nejnovějších německých výzkumů v brzké době nejen využívání médií, ale také obsah. Digitalizace prý bude mít za následek i další úbytek televizních diváků.
Studii na téma Novinářství v digitálním mediálním světě vypracoval Thomas Schnedler z univerzity v Hamburku. Předpovídá čtyři tendence: Za prvé bude při výběru témat a jejich zpracování hrát větší roli emocionalita. S tím se pojí větší personalizace abstraktních problémů. Za druhé se mohou v důsledku nových technologií, jakými jsou mobily na příjem televizního vysílání, prosadit krátké formáty. Dominovat budou názorné a rychle pochopitelné informace a zábavné nabídky.
Někteří mediální odborníci se obávají, že poroste vliv reklamy. Za čtvrté se debatuje o tom, zda a kdy bude mít smysl do redakčních nabídek zařadit amatérské novinářské příspěvky. To se týká nejen komerčních stanic, ale také veřejnoprávních.
Mnozí z dotazovaných spatřují nebezpečí digitálního rozštěpení společnosti na informačně bohaté a diferencované uživatele a na zcela nenáročné. „Mnozí uživatelé se už nebudou namáhat hledat důležité informace u seriózních šiřitelů, ale uspokojí se se snadno vyhledatelnými, lehko srozumitelnými a personalizovanými,“ soudí například ředitel veřejnoprávního rozhlasového a televizního vysílání v německé zemi Hesensku Helmut Reitze.
Podle jiného materiálu bude mít digitalizace za následek další úbytek televizních diváků. Lidé, kteří jsou technicky založeni, sledují televizi v průměru jen 120 minut denně, zatímco všeobecný průměr se pohybuje kolem 230 minut.
„Diváci postrádají napínavé nabídky a utíkají pryč,“ usuzuje softwarový výrobce Buhl Data z výsledků studie TV2010, jejíž aktuální verze se dnes v Německu představila. Digitální televize sice funguje v zemi už několik let, ale dodnes se podle materiálu neobjevily žádné nové zásadní formáty nebo služby. Televize už není vůdčím médiem, ale jen jako jedno mezi mnohými v soutěži s internetem, DVD, knihami nebo tiskem.
Německo začalo plošně šířit digitální televizní signál v roce 2002, nejdříve asi pro pětimilionovou oblast Berlína a okolí. Do konce letošního roku bude moci DVB-T přijímat asi 70 procent domácností. V roce 1998 německá vláda vyhlásila záměr pokrýt celé území do roku 2010. Dnes se všeobecně předpokládá, že se tak stane už o několik let dříve. Analogové se už postupně odpojuje.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.