Navrcholu.cz: Našeptávač ovlivňuje výsledky vyhledávání
Jak často dochází k využití našeptávače při internetovém vyhledávání? A jakým způsobem našeptávač internetové vyhledávání ovlivňuje? Na tyto otázky se zaměřila aktuální analýza monitorovací služby Navrcholu.cz z portfolia služeb společnosti Internet Info.
Říjnová analýza profesionální služby pro měření návštěvnosti internetových stránek Navrcholu.cz zkoumala roli našeptávače největšího tuzemského vyhledávače Seznam.cz. Z výsledků měření vyplynulo, že našeptávač byl použit při téměř 40 % návštěv webů měřených službou Navrcholu.cz, které vzešly z vyhledávání Seznamu. Role našeptávače je tudíž nezanedbatelná a na chování uživatelů musí mít určitý vliv.
Z následné analýzy porovnávající počet slov v hledaných frázích jednoznačně vyplynulo, že vlivem našeptávače uživatelé častěji zadávají víceslovné fráze. V obou případech, tedy s našeptávačem i bez něj, jsou sice nejčastěji vyhledávány dvouslovné fráze, nicméně další pozice už se liší. Jednoslovné fráze vliv našeptávače odsouvá až na třetí pozici a také mnohem složitější výrazy jsou s našeptávačem zadávány častěji.
Počet slov v hledaných frázích s našeptávačem a bez něj
Bez našeptávače S našeptávačem
Počet slov % Počet slov %
2 33,74 % 31,40 %
1 27,81 % 24,25 %
3 20,72 % 23,03 %
4 10,46 % 12,06 %
5 4,36 % 5 5,80 %
6 1,78 % 6 2,33 %
7 0,65 % 7 0,83 %
zdroj: Navrcholu.cz, 10/2006
„Z výše uvedených čísel můžeme usuzovat, že se uživatelé nechávají našeptávačem inspirovat ke složitějším slovním spojením, která by sami od sebe nepoužili,“ vysvětluje Klára Rožková, vedoucí projektu Navrcholu.cz.
Jednoznačné výsledky také přinesly statistiky pořadí hledaných frází. S velkým náskokem je upřednostňována první „našeptaná“ fráze. Role dalších frází v pořadí prudce klesá a uživatelé jim už nevěnují takovou pozornost.
Pořadí použité hledané fráze v našeptávači
Pozice v našeptávači
Pozice %
1 43,32%
2 22,92%
3 11,11%
4 7,26%
5 5,11%
6 3,96%
7 3,19%
8 2,52%
9 0,32%
10 0,29%
Celkem 100,00%
zdroj: Navrcholu.cz, 10/2006
„Role našeptávače je poněkud diskutabilní. Uživateli pomáhá ve formulaci jeho dotazu, avšak v důsledku toho dochází ke zmenšování tzv. long tail, tedy množství dotazů, které jsou velmi konkrétní, málo hledané a prakticky unikátní, ale zároveň v hledání tvoří velmi významný podíl. To pak může vadit inzerentům, kteří využívají reklamu v rámci systému Sklik – tedy možnost inzerovat levně u málo hledaných dotazů. Inzerenti pak opět musí svádět tvrdý boj o omezený počet pozic a Seznam tak možná zbytečně přichází o nemalé částky, které může generovat inzerce na velký počet málo hledaných slov,“ doplňuje Petra Větrovská, vedoucí konzultačního centra Dobrý web.
Metodika:
Z informace o odkazující stránce bylo zjištěno, zda návštěva započala přístupem z výsledků vyhledávání na portálu Seznam.cz. Takto detekované adresy byly rozděleny do dvou skupin podle přítomnosti přepínače signalizujícího použití našeptávače a pro každou skupinu pak byla sestavena statistika počtu slov v hledaném řetězci.
Započítána byla vždy všechna jednotlivá slova bez ohledu na to, zda se jednalo o hledané výrazy či možné příkazy dotazovacího jazyka vyhledávače, přičemž samostatné nealfanumerické znaky (např. +, – atd.) byly ignorovány. Ze skupiny používající našeptávač pak byla sestavena ještě samostatná statistika četnosti pořadí hledané fráze v našeptávači.
-red-