Na svatého Martina se bude pít Svatomartinské, ale také Bunžolé
Nejdříve v sobotu 11. listopadu v 11:00, tedy na svatého Martina, si budou podle tradice moci všichni milovníci vína poprvé přiťuknout letošním mladým vínem. Ne všechna ale ponesou název Svatomartinské, někteří vinaři se odmítli spojit pod jednu značku Vinařského fondu a na trh dodají vína pod vlastními názvy. Nejoriginálnější název mají vína Vlastimila Bunžy z Bzence na Hodonínsku, svá mladá vína prodává po vzoru francouzského Beaujolais jako Bunžolé.
Samostatně pod značkou Veselé víno prodává mladé víno již osm let také vinařství Jiřího Horta ze Znojma. “Nejčastějším důvodem, proč část vinařů nepřevzala obnovenou tradici názvu mladých vín Svatomartinské, jsou již dříve zavedené vlastní značky,” řekla Vladimíra Mrázová z vinařství Sonberk. To také nabídne vlastní název Mladý muškát, je to ale proto, že odrůda Muškát moravský nepatří do kategorie Svatomartinských vín.
Značku Svatomartinské koupil před několika lety Vinařský fond a nabízí jej zdarma k užívání všem vinařům, kteří splní předepsané podmínky. Pod značkou Svatomartinské se může prodávat bílé víno – odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané, růžové víno – odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké, a červené víno – odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké.
“Seznam povolených odrůd byl vytvořen po diskuzi s vinaři vloni. Je ale možné, že se v příštích letech odrůdy promění,” řekl Pavel Večeřa z Vinařského fondu. Značka Svatomartinské víno se podle něj na trhu rychle uchytila. Přešla pod ni například také trojice velkých vinařství Znovín Znojmo, Vinné sklepy Valtice a Víno Mikulov, která dříve mladá vína prodávala pod názvem Moravavíno Nouveau. Většina letošních vín tak bude na trhu k dostání pod jednotnou značkou Svatomartinské, dodal Večeřa.
O známku se letos ucházelo 58 vinařských firem se 107 vzorky, uspělo 92 vín od 54 firem. Loni to bylo 46 vzorků od 27 výrobců. Dvojnásobné je také plánované množství nabízených lahví. Zatímco loni činila produkce mladých vín 153.000 lahví, letos by jich mělo být k dostání přes 350 000.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem a poobědvali pečenou husu.