Marketingová spleť udolala i odborníky
Stejně jako běžní lidé se i statistici ztrácejí v záplavě nabídek mobilních operátorů, pojišťoven či energetických firem. Český statistický úřad proto plánuje podstatnou změnu v měření inflace.
Různé počty volných minut, SMS zdarma do některých sítí, nové tarify i ceny statistikům sledování cen komplikují. Nejsou už schopni jednoduše posoudit, zda se ceny zvyšují, snižují či zůstávají stabilní.
Například v současném spotřebním koši je už téměř 40 různých telefonních tarifů, operátoři však chrlí další a ty staré často ruší. Porovnat, zda celkově nabídli lepší či horší cenu, už tedy nedokáže nejen běžný člověk, ale ani statistik.
Proto ČSÚ zvažuje, že by tarifní ceny telefonních služeb zkoumal podrobněji. A stejně chce přistoupit i k finančním službám, cenám elektřiny a plynu.
Zatímco v současné době při měření inflace sleduje pouze ceny, kvůli komplikovaným nabídkám nyní začne zkoumat spotřebitele. “Vytvoříme si několik skupin typických spotřebitelů a budeme posuzovat, jak se mění jejich náklady na takové služby. Provedeme to mimo klasický výpočet ve spotřebním koši a dodatečně do něj implantujeme,” uvedl předseda ČSÚ Jan Fischer.
Podle odborníků jde statistický úřad správným směrem, neboť ceny se komplikují stále více. “Netýká se to jen telefonů, i když tam je to nejvíce patrné. U energií je také více složek jedné ceny, zvlášť se platí například za elektroměr. Ceny navíc nejsou jednotné, řídí se mnoha tarify. ČSÚ na to reagovat musí,” uvedl ekonom David Marek z Patria Finance.
Hospodářské noviny, 7.11. 2006, autor: (vlp)