Komerční síla Hřebejkových filmů slábne

8. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Komerční vlajková loď české kinematografie, režisér Jan Hřebejk, přestává lákat diváky do kin. Vyplývá to z porovnání vývoje tržeb tří posledních Hřebejkových filmů – Pupenda (2003), Horem pádem (2004) a aktuální Krásky v nesnázích. Zatímco Pupendo po osmi týdnech mělo podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) na kontě přes 60 miliónů korun, Kráska v nesnázích neutržila ani polovinu této částky.
Hřebejk je přitom označován za komerčně nejúspěšnějšího režiséra novodobé historie českého filmu. Jak před časem HN spočítaly, celkový obrat Hřebejkových filmů v českých kinosálech před vstupem Krásky v nesnázích na trh činil kolem 240 miliónů korun.
Režisér rovněž stojí za jedním z nejúspěšnějších českých filmů, Pelíšků (1999), které vidělo přes milión diváků. Tržby dosáhly „jen“ 62 miliónů korun, to bylo ovšem dáno tehdejší cenou vstupenek. Po vrcholu na přelomu a začátku století však „hřebejkonomika“ začíná ztrácet dech. Je to vidět i z porovnání tržeb za první týden promítání po premiéře – Pupendo vydělalo 8,5 miliónu korun, Horem pádem 6,1 miliónu a Kráska v nesnázích 4,2 miliónu korun.
Tržby všech tří snímků lze zhruba poměřit – byly nasazeny v měsících, které tvoří nejsilnější sezóny v roce, na jaře (Pupendo) a na podzim (Horem pádem a Kráska v nesnázích). Porovnatelné je i průměrné vstupné v kinech, které se vztahuje k příslušným rokům.
Naopak předchozí dva Hřebejkovy filmy musely v kinech bojovat s těžší konkurencí než Kráska v nesnázích. Pupendo se například „pralo“ s druhým dílem Pána prstenů (ten byl ovšem nasazen o 11 týdnů dříve), pohádkou Čert ví proč, velkofilmy Matrix Reloaded, X-Men 2 nebo komedií Johnny English. Horem pádem konkurovaly Já, robot, Shrek 2, Snowboarďáci nebo animovaný Příběh žraloka.
Názory na klesající tržby Hřebejkových filmů se liší. „Hřebejk si v poslední době začal hrát na velkého tvůrce, usiloval o zpracování závažnějších témat. Tím si ovšem odcizil své původní, tedy televizní publikum. Paradoxně Hřebejkův obrat „nevzali“ ani filmoví publicisté – ti sice nezpochybňují jeho umění režírovat, podle jejich názoru by si však zasloužil lepší scénáře,“ myslí si filmový publicista Vojtěch Rynda.
Hřebejka brání jeho dvorní producent Ondřej Trojan ze společnosti Total HelpArt. „S výsledky Krásky v nesnázích jsem spokojen průměrně. Trend v kinech letos na podzim je celkově velmi špatný, diváci zůstali doma a dívají se na televizní seriály. V celkovém objemu tržeb všech filmů Kráska tvořila kolem poloviny návštěvnosti, takže procentuální výsledky jsou dobré, ale absolutní zůstaly za očekáváním,“ řekl Trojan, který upozornil i na prohlubující se zadlužování českých rodin.
Trojanova slova částečně potvrzují čísla UFD. V září 774 tisíc diváků utratilo přes 71 miliónů korun, o rok předtím ve stejném měsíci přišlo do kin 669 tisíc diváků, filmy utržily 57 miliónů korun. Rok 2005 byl však vzhledem ke slabé nabídce filmů mimořádně nepříznivý. V roce 2004 přišlo v září do kin 915 tisíc diváků (tržby 84 miliónů korun), v roce 2003 to bylo 909 tisíc diváků (tržby 84 miliónů korun).
Finanční výsledek Hřebejkových filmů je pro Trojana mimořádně důležitý – z tržeb jsou spolufinancovány další projekty Total HelpArt. V současné době Hřebejk natáčí ve stejné produkci film Medvídek. „Do filmů investujeme z vlastních prostředků minimálně třetinu celkového rozpočtu, v případě Krásky to byla skoro polovina. Pro nás současná situace znamená, že některé projekty budeme muset financovat déle než půl roku, budeme muset hledat některé zdroje i v zahraničí,“ dodal Trojan.


Vývoj tržeb Hřebejkových filmů


Hospodářské noviny, 8.11. 2006, autor: Aleš Borovan


 

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.