Kampaň 30 dní pro neziskový sektor vyvrcholila módou
Přehlídkou modelů z nové kolekce módní návrhářky Heleny Fejkové Trendy 2007 vyvrcholila v Lucerně kampaň 30 dní pro neziskový sektor. Slavnostní večer, nazvaný Děkujeme, že pomáháte, jehož součástí byl také koncert, se uskutečnil na počest individuálních dárců. Výtěžek z prodeje vstupenek má být věnován na vzdělávání pracovníků neziskových organizací působících ve zdravotní a sociální oblasti.
“Letošní kampaň bylá ´nejpraktičtější´ z dosavadních devíti ročníků. Na webových stránkách byl daňový kalkulátor, kde si lidé mohli spočítat, jaká je ideální výše daru neziskové organizaci, aby si mohli snížit daňový základ,” řekl za organizátory ředitel Informačního centra neziskových organizací (ICN) Marek Šedivý.
Svým vystoupením v Lucerně neziskové organizace podpořily zpěvačky Petra Janů, Hana Křížková a Eva Pilarová. Na přehlídkovém molu se pak v roli modelek objevilo několik sólistů baletu Národního divadla. “Byla tam kombinace modelek s baletem. Jsou v pohybu a dávají předvedení modelu další rozměr,” řekla Fejková. Spojení módy s charitou není pro ní nic neobvyklého. Tradičně se účastní přehlídek organizovaných Pražskou organizací vozíčkářů.
Kampaň 30 dní pro neziskový sektor upozorňuje na úlohu a význam neziskových organizací od roku 1998. Letos poprvé se konala v říjnu, zatímco dosud byla vždy v únoru. Měla upozornit obyvatele na možnost snížení daňového základu díky dárcovství. Tuto možnost podle Šedivého dosud využívá pouze šest procent občanů.
“Stránky www.neziskovky.cz denně navštívilo kolem 1300 lidí a daňový kalkulátor využilo přes 300 lidí. To je o třetinu více než v minulých letech,” uvedl Šedivý. Upozornil, že v české společnosti je značná vůle podporovat neziskové organizace. “Týká se to většinou veřejných sbírek i posílání DMS. Neanonymní dárcovství, kde se předpokládá dlouhodobá podpora, ale lidé příliš nevyužívají,” uvedl.
Reklamní spoty kampaně, jež vysílala Česká televize i Český rozhlas, si vysloužily kritiku Národní rady zdravotně postižených ČR (NRZP). Radě pro rozhlasové a televizní vysílání si stěžovala s tím, že spot, který nabádá k odepsání darů z daňového základu na pomoc potřebným, je neetický a uráží lidi s handicapem. “Zajímají vás osudy odepsaných lidí? Odepište je taky. Jako peněžní dar z daňového základu,” vyzýval reklamní slogan. Podle Šedivého byla reklama záměrně kontroverzní. “Měla upozornit na problém. Kdyby nebyla kontroverzní, nebyla by vidět,” řekl.
Dárcovství patřilo v předválečném Československu ke společenskému bontonu. Do české společnosti se filantropie začala vracet po roce 1989. V poslední době narůstá počet malých dárců přispívajících nejčastěji v případě přírodních katastrof či humanitárních tragédií.