Jen talent nestačí

20. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

17obr_Topinka_CB.jpg„Asi nemáš dost talentu“ a „Měl jsi se líp učit.“ To jsou dvě věty, které alespoň jednou v životě slyšel každý z nás. Pravda je, že lidí, kteří by si vystačili pouze s přirozeným talentem, moc není. Těch, kteří se dobře učili, je naopak relativně dost, ale bez byť špetky talentu to mnohým z nich také nestačí. Takže nejlepší je pravděpodobně kombinace nějaké dávky talentu a nějaké dávky vzdělání. To jsou lidé, které chceme; lidé, se kterými chceme pracovat, trávit čas; lidé, kteří nám pomohou přicházet na věci, které chceme dělat, reklamy, které chceme produkovat.

Nadšení
Je mnoho vlastností, které by měli mít noví accounti a kreativci. V první řadě však musí mít nadšení pro práci v agentuře a mít svoji práci upřímně rádi. Jinak to raději ani nezkoušejte. Bez nadšení to opravdu nemá cenu. Nadšení je mimochodem jedna z věcí, kde jsme (reklamní trh) tak trošku zaspali. Ještě před deseti lety bylo nadšení samozřejmostí v celé společnosti, tudíž i v reklamě. Nicméně dnes se nadšení musí hýčkat, hladit a pěstovat. V posledním roce jsem si povídal s několika kolegy z ostatních agentur a všichni jsme naříkali nad tím, kam zmizela celá nová generace mladých „agenturníků“. Že ty mladé, nadšené, se špetkou talentu reklama nějak nebere. Zčásti si za to můžeme sami, zčásti se na nadšení našich lidí možná podepsali i někteří klienti. Ale ve výsledku je to jedno. Důležité je, zda jim máme jako kategorie co nabídnout, aby jejich nadšení jen kvetlo.

Vzdělávání
Podobně jako nadšení, i vzdělání je oblast, kde jsme si také trošku zdřímli. A opět to byl spánek, který nijak zvlášť nepomohl. K mému překvapení jsem zjistil, že v případě vzdělání máme celkem dost co nabídnout. Znovuzrozená a dle mého názoru kvalitnější AKA Akademie, škola ve Zlíně, obor marketingových komunikací v rámci VŠE, ostatní vzdělávací programy v rámci AKA aj. Zdá se, že na tak malý trh by to mělo stačit. Mělo by, pokud budeme do vzdělání neustále investovat. Nejen finance, ale především čas. Čas, který pomůže i například komerčním školám inspirovat nové talenty a probouzet v nich nadšení pro reklamu. Jde o nikdy nekončící investici. Tak to prostě je.

Investice
Když opravdu něco chci, musím do toho tou či onou formou investovat. Tímto mířím nejen na agentury, ale především na nové „reklamní nadšence“. Jen čekat na to, co pro mě ta či ona agentura udělá, co mi zaplatí, kam mě pošle, je samozřejmě cesta, ale nejsem si jist, zda ta nejlepší. Uvědomuji si, že následující srovnání (profesně) může pro někoho kulhat na obě nohy, nicméně princip je stejný. Pokud se soukromý pilot „nadšenec“ rozhodne, že by chtěl létat profesionálně pro některou z leteckých společností, kurz nezbytný pro získání potřebné licence ho přijde na statisíce vlastních investic.
Nevzpomínám si na nikoho, kdo by na investici pro sebe prodělal. Nevzpomínám si na jediný případ, kdy bychom jako agentura na investici do vzdělání prodělali. Prodělat se dá snad na všem, jen na vzdělání ne. A v případě investice do sebemenšího talentu to platí dvojnásob.
100% talent? Ano, to funguje. Částečný talent? Sám o sobě nefunguje. Částečný a vzdělaný talent? To už zase funguje. Ale daleko lepší kombinace je: částečný, vzdělaný a nadšený talent.

CEO Mark/BBDO

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení