Jak se letos prodávaly noviny a časopisy?

27. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Již při prvním letmém pohledu na statistická data je zřejmé, že trh novinových titulů je v pohybu. Vstoupily na něj dva nové celostátní deníky (Šíp a Aha!) a jeden regionální deník (Pražský deník). Z dostupných dat za prvních osm měsíců letošního roku v porovnání s daty za rok 2005 je zřejmé, že průměrný prodaný náklad deníků se snížil o 112 000 výtisků a byl částečně kompenzován vstupem nového deníku Aha!, jehož prodej se ustálil na 83 tis. prodaných výtisků.
Největší propad prodeje, o 56 700 (14 %) výtisků, zaznamenaly regionální deníky. Z toho jde zhruba 45 500 výtisků na vrub Deníků Bohemia a 11 200 výtisků na vrub Deníků Moravia. Výraznější pokles prodeje Deníků Bohemia byl nepochybně zapříčiněn zastavením vydávání Večerníku Praha. Druhý největší pokles prodeje, o 36 000 výtisků (6,8 %), zaznamenal deník Blesk. I zde je příčina zřejmá. Dlouhodobému nepřerušovanému vzestupu počtu prodaných výtisků Blesku vzaly vítr z plachet oba nové bulvární deníky Šíp a Aha!. Nejmenší propad prodejů, pouhých tisíc výtisků (1,5 %), mají Hospodářské noviny. Segment deníků má i dva premianty, kterým prodaný náklad vzrostl. Nejvíce Lidovým novinám, o 2300 výtisků (3,3 %), a nejméně Mladé frontě Dnes, o 800 výtisků (0,25 %).

Pokles prodeje o necelá 2 %
Se započtením deníku Aha! novinový trh zaznamenal pokles prodeje o pouhých 30 000 výtisků, což je 1,79 % z celkového denního průměru 1,67 milionu prodaných výtisků. To odpovídá dlouhodobému průměrnému poklesu prodeje novin ve vyspělých zemích. Rozšiřování portfolia deníků napomáhá zmírňovat pokles celkového prodeje v segmentu. Statistiky naznačují, že na prodej novin neměly výraznější vliv zdarma rozdávané deníky, kterých se jen v Praze denně rozdá přes půl milionu výtisků. Rozdaný náklad se u nich za poslední rok zvýšil nejméně na trojnásobek.

Jakým časopisům roste náklad?
Trh časopisů pokračuje v zaplňování drobných mezer v neuspokojené poptávce novými tituly. Jako celek však trh časopisů zaznamenal pokles prodeje o 397 243 výtisků. Protože počet ověřovaných titulů mírně stoupá, jedná se o pokles způsobený propadem prodaných nákladů většiny ověřovaných titulů.
Téměř polovinou (145 153 výtisky) se na celkovém poklesu prodeje časopisů podílejí programové tituly. Tato nepříznivá statistika je výrazně ovlivněna tím, že oba hlavní vydavatelé programových titulů uvedli na trh maloformátové čtrnáctideníky, které dosud nejsou zařazeny do systému ověřování nákladů a mají na svědomí zmíněný pokles prodeje ostatních programových titulů. Po jejich vstupu do ověřování bude bilance této žánrové skupiny nepochybně příznivější, i když lze i nadále předpokládat pokles prodeje u programových týdeníků, kterým ostře konkurují relativně levnější čtrnáctideníky.
Ostatní žánrové skupiny se v poklesu prodaných výtisků vzájemně příliš neliší. Najdeme v nich i řadu výjimek, kterým se podařilo prodaný náklad zvýšit. Mezi nejúspěšnější v tomto směru patří tituly Tina Vaříme a pečeme s nárůstem prodaných výtisků o 67 %, S tebou mě baví život o 43 %, Joy o 32 %, Fajn život o 25 %, Flóra na zahradě a Living o 20 % a Dům a zahrada o 14 %. Můžeme najít také další časopisy s výrazným procentuálním nárůstem prodaných výtisků. Jedná se však o nové tituly, které jsou charakterizované nárůstem o 100 %, a tituly s malým počtem prodávaných výtisků, u kterých se nárůst prodeje o stovky výtisků projevuje v desítkách procent. Celkový objem prodeje časopisů však malonákladové tituly ovlivňují jen nepatrně. Průměrný měsíční prodej časopisů v letošním roce dosahuje 7,1 mil. výtisků a ve srovnání s předchozím rokem poklesl o 5 %.
Autor je manažerem Kanceláře ověřování nákladů ABC ČR.


 


p10obr_prodane-naklady.jpg


Roční bilance. Mezi deníky si v meziročním porovnání polepšily tituly MF Dnes a Lidové noviny. Mezi časopisy nejvíce rostly tituly Tina Vaříme a pečeme a S tebou mě baví život.


p10obr_graf.jpg

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení