Evropské domácnosti utratí za vánoční dárky průměrně 456 eur

16. 11. 2006 08:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Evropské domácnosti utratí v letošním roce za vánoční dárky v průměru 456 eur (12 800 Kč). Seznamu dárků vévodí videohry, DVD a oděvy. Chuť utrácet se však v jednotlivých regionech liší. Vyplývá to ze studie uskutečněné konzultační společností Deloitte. Celkové předvánoční výdaje domácností stoupnou v průměru o dvě procenta na 839 eur (23 500 Kč). České domácnosti utratí letos za dárky podle průzkumu společnosti Unilever a agentury Opinion Window v průměru asi 14 300 korun. Nejčastěji se naděluje oblečení a obuv. U dětí následují hračky a knihy.
Nejlakomější v Evropě zůstanou letos Nizozemci, kde domácnost za dárky utratí v průměru 197 eur (5500 Kč). Naopak nejštědřejší jsou Irové, které budou dárky stát 824 eur (23 100 Kč).
Pozitivní nálada před Vánocemi je patrná hlavně ve Francii, kde klesá nezaměstnanost a čeká se snížení daní. Nejpesimističtější jsou pak Němci a Italové, jejichž předvánoční výdaje nejspíš výrazně klesnou. Příliš utrácet se nechystají ani Řekové.
Seznamu vánočních dárků pro děti a dospívající mládež vévodí herní konzoly a videohry. V Německu však čekají pod stromečkem i tradiční hračky, včetně knih. Dospělí dávají přednost oděvům a dárkovým poukázkám, jejichž obliba v celé Evropě roste.
Spotřebitelé budou při nákupu dárků vycházet hlavně z ceny. Výjimkou jsou spotřebitelé v rozvíjejících se zemích, jako Kypr a Rusko, kde je přání nakoupit dárky důležitější než cena.
Němci chtějí nakupovat hlavně v diskontních obchodech, jako Aldi a Lidl. V jižní Evropě se budou dárky nakupovat převážně v hypermarketech, kde lidé vedle čerstvých ryb a zeleniny dostanou i televizory, lyže, knihy či pračky.
V Evropě se však zvyšuje i obliba internetu. Spotřebitelé využívají internet k hledání nápadu na dárky, srovnání cen i přímo k nákupům. Mohou se tak vyhnout frontám a zácpám. Většímu rozšíření internetových nákupů brání pouze problémy s pomalým dodáním a strach z podvodů při elektronických platbách, napsala agentura Reuters.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení