Evropské domácnosti utratí v letošním roce za vánoční dárky v průměru 456 eur (12 800 Kč). Seznamu dárků vévodí videohry, DVD a oděvy. Chuť utrácet se však v jednotlivých regionech liší. Vyplývá to ze studie uskutečněné konzultační společností Deloitte. Celkové předvánoční výdaje domácností stoupnou v průměru o dvě procenta na 839 eur (23 500 Kč). České domácnosti utratí letos za dárky podle průzkumu společnosti Unilever a agentury Opinion Window v průměru asi 14 300 korun. Nejčastěji se naděluje oblečení a obuv. U dětí následují hračky a knihy.
Nejlakomější v Evropě zůstanou letos Nizozemci, kde domácnost za dárky utratí v průměru 197 eur (5500 Kč). Naopak nejštědřejší jsou Irové, které budou dárky stát 824 eur (23 100 Kč).
Pozitivní nálada před Vánocemi je patrná hlavně ve Francii, kde klesá nezaměstnanost a čeká se snížení daní. Nejpesimističtější jsou pak Němci a Italové, jejichž předvánoční výdaje nejspíš výrazně klesnou. Příliš utrácet se nechystají ani Řekové.
Seznamu vánočních dárků pro děti a dospívající mládež vévodí herní konzoly a videohry. V Německu však čekají pod stromečkem i tradiční hračky, včetně knih. Dospělí dávají přednost oděvům a dárkovým poukázkám, jejichž obliba v celé Evropě roste.
Spotřebitelé budou při nákupu dárků vycházet hlavně z ceny. Výjimkou jsou spotřebitelé v rozvíjejících se zemích, jako Kypr a Rusko, kde je přání nakoupit dárky důležitější než cena.
Němci chtějí nakupovat hlavně v diskontních obchodech, jako Aldi a Lidl. V jižní Evropě se budou dárky nakupovat převážně v hypermarketech, kde lidé vedle čerstvých ryb a zeleniny dostanou i televizory, lyže, knihy či pračky.
V Evropě se však zvyšuje i obliba internetu. Spotřebitelé využívají internet k hledání nápadu na dárky, srovnání cen i přímo k nákupům. Mohou se tak vyhnout frontám a zácpám. Většímu rozšíření internetových nákupů brání pouze problémy s pomalým dodáním a strach z podvodů při elektronických platbách, napsala agentura Reuters.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?