Delhaize prodá obchody Delvita a opustí Českou republiku

9. 11. 2006 14:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Belgická společnost Delhaize prodá své provozovny v České republice a opustí tak tuzemský trh. Společnost to uvedla ve zprávě spolu s výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí. Delhaize v ČR vlastní řetězec Delvita, který provozuje 96 supermarketů a menších prodejen a v posledních letech vykazoval vysoké ztráty. Delvita je již čtvrtým obchodním řetězcem, který se rozhodl odejít z ČR.
„Rozhodnutí odejít z ČR bylo velmi těžké. Plně jsme ale vzali v úvahu zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí. Myslíme si, že spojení Delvity s některým z českých řetězců umožní sloučené firmě, aby byla na tamním trhu více konkurenceschopná,“ píše se ve sdělení společnosti Delhaize, podle kterého se firma bude moci díky prodeji českých Delvit více soustředit na perspektivnější trhy. Podle agentur Bloomberg a Reuters má společnost Delhaize v hledáčku několik kupců, kteří mají o českou Delvitu zájem. Z prodeje Delvity by měla Delhaize získat 22,3 milionu eur (zhruba 624 milionů korun).
O odchodu Delhaize z ČR se na finančních trzích spekulovalo, hovořilo se ale také o tom, že Delhaize se spojí s nizozemským rivalem Ahold. Tato jednání ale podle některých zdrojů skončila. Delhaize se k nim zatím nevyjádřila a na toto téma mlčí i v tiskové zprávě. Ahold chce přitom opustit střední Evropu, ale zůstane v ČR, kde hodlá posílit svoji pozici. Nyní Ahold v ČR provozuje 297 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. Mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Pecinová dnes na dotaz ČTK, zda má Ahold stále zájem o českou Delvitu, odpověděla pouze diplomaticky. „Budeme se zabývat všemi možnostmi zvýšení hodnoty pro akcionáře a naše další partnery, a to včetně akvizic, odprodejů a dalších potenciálních společných podniků,“ řekla Pecinová.
Delvitě v loňském roce mezi deseti největšími českými obchodníky patřilo poslední místo. Delvita loni v ČR prohloubila ztrátu na 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci loňského roku činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží v loni meziročně klesly o 470 milionů na 8,4 miliardy korun.
Týdeník Euro letos na jaře uvedl, že mezi zájemci o ztrátové obchody Delvity jsou společnosti Tesco a německá skupina Rewe Group, která v ČR vlastní diskonty Penny Market a supermarkety Billa. Vedení belgické Delhaize ale na začátku května sílící spekulace trhu o odchodu svého řetězce Delvita z ČR popřelo jako nepravdivé a vyvraceli je také šéfové české Delvity.
Supermarketové řetězce, mezi které Delvita patří, v Česku v posledních letech ztrácí pozici, protože je z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarketové řetězce. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.
Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle odhadů analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).
Z českého trhu loni odešel Julius Meinl, který prodal bezmála 60 prodejen řetězci Ahold. Letos pak Tesco Stores ČR koupila 11 hypermarketů francouzské společnosti Carrefour a 27 supermarketů německého řetězce Edeka. Podle odborníků v následujících letech opustí Česko další velké obchodní řetězce. „Tržní podíly jsou stále hodně rozdrobené. Očekáváme, že se počet největších obchodních řetězců během následujících pěti či sedmi let sníží na polovinu,“ uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl upozornil, že zatímco maloobchodní tržby letos vzrostou o více než šest procent, firemní marže se kvůli velké konkurenci na trhu sníží. Růst tržeb potravinářských firem je podle Michla dlouhodobě až dvakrát pomalejší než v ostatních sektorech. „Globalizace s sebou přinesla hyperkonkurenci a potravinářský trh je prvním příkladem. Proto jsou odchody z trhu, fúze a akvizice tématem dne. Vyhraje ten, kdo si získá loajalitu zákazníků a co nejvíc inovuje prodejny,“ podotkl Michl.
Některé obchodní řetězce ale plánují v Česku výrazné rozšíření sítě obchodů. Například firma SPAR Česká obchodní společnost, která nyní v Česku provozuje pouze velké hypermarkety Interspar, letos na tuzemském trhu zahájí budování rozsáhlé sítě malých supermarketů. Do pěti let chce firma v Česku otevřít 100 až 150 supermarketů, z nichž první bude zprovozněn letos v prosinci v Třebíči.
Generální ředitel společnosti Martin Hruška ČTK řekl, že nové supermarkety budou otevírány v menších městech s nejméně 10 000 obyvateli, které jsou zatím doménou především levných diskontních prodejen a do nichž nyní míří i ostatní obchodní řetězce včetně Delvity. Vedení firmy má však v hledáčku i neobsazené lokality velkých měst. Zda SPAR Česká obchodní společnost síť prodejen rozšíří pomocí výstavby nových obchodů, anebo převzetím konkurenčních prodejen, její vedení neupřesnilo.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.