Český seriál? Děkuji, nechci!

27. 11. 2006 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG


Původní televizní seriál slaví triumfální návrat na české obrazovky. Od pondělí do pátku ho v hlavním vysílacím čase najdeme vždy alespoň na jedné z našich celoplošných televizí. Na první pohled se zdá nemožné, že by přívalu příběhů českých hrdinů s koncovkou „pokračování příště“ mohl někdo uniknout. Bližší pohled na několik zářijových a říjnových týdnů ukazuje, že i takoví diváci existují.
Národ „odchovaný Dietlem“ současný český seriál miluje. Dlouho opomíjený fakt již pochopily všechny „velké“ televize a české seriálové hrdiny užívají jako téměř jistý nástroj pro oslovení velkého množství diváků. Rok od roku tak máme stále více možností sledovat zbrusu nové osudy našich současníků. Zatímco v letech 2002 a 2003 tvořil podíl českých seriálů na obrazovce mezi 20. a 22. hodinou necelých 10 %, v roce 2004 se tento podíl více než zdvojnásobil a v loňském i letošním roce už tvoří téměř 40 % (!).

Vybrat si musí přece každý!
Lékaři z Ordinace v růžové zahradě, rodinný klan z Rodinných pout, Záchranáři, piloti a letušky z Letiště, rodinka Horákových, kriminalisté z Dobrodružství kriminalistiky nebo hrdinové z Pojišťovny štěstí – letošní podzim přinesl opravdu pestrou směs prostředí, příběhů a charakterů. Kolik z nás dokáže oslovit?
Úhrnná sledovanost původních českých seriálů je skutečně vysoká. Jeden díl z výše uvedených „primetime“ seriálů sleduje průměrně 1,3 milionu lidí starších 15 let. Alespoň část některého z těchto seriálů vidělo 90 % lidí nad 15 let.
To však znamená, že 10 % z nás seriály ne-oslovují. Nejde přitom o nijak malý počet diváků – vůči seriálům je imunních přibližně 850 000 Čechů. Kdo jsou a na co se dívají ti, kdo nepodléhají kouzlu seriálových večerů?

Atraktivní publikum pro nové TV stanice?
Skupina „odmítačů“ seriálové tvorby má naprosto odlišné televizní chování než „divácký průměr“. Jejich výběr pořadů a kanálů, na které se dívají, není pod tlakem nabídky celoplošných stanic, ale je velmi výrazně určován jejich vlastním aktivním výběrem a zájmem.
Především jde o skupinu lidí, kteří věnují televizi méně času než většinová populace. To však neznamená, že by se na televizi dívali pouze výjimečně. Před obrazovkou tráví v průměru 2,5 hodiny denně (oproti téměř čtyř hodinám u dospělých starších 15 let).

Složení „neseriálových“ diváků
Televizi však sledují výrazně cíleněji a pozor-něji. Je to patrné i z rozdělení jejich pozornosti mezi jednotlivé kanály. Více než čtvrtinový share (25,61 %) dosahují u této skupiny diváků „ostatní televize“. Oproti klasickému televiznímu „koláči“ výrazně posiluje i podíl ČT2. Citelně naopak ztrácí televize Nova a televize Prima.
„Neseriáloví“ diváci se neliší pouze svým diváckým chováním, ale také svým složením. Téměř polovina z nich je ve věku mezi 15 a 30 lety (oproti 26 % v populaci celkem), celá polovina z nich je svobodná (oproti 27 % v populaci), 84 % je ekonomicky aktivních (oproti 74 % v populaci) a 76 % je z rodin s dětmi (oproti 67 % v populaci).
Autorka pracuje ve společnosti ARBOmedia.


 


p18obr_pouta.jpg


 


p18obr_ordinace.jpg


 


p18obr_horakovi.jpg


Když netáhnou. Deset procent populace oblíbené televizní seriály nesleduje. Na co se dívají? Na snímcích ukázky ze seriálů: Rodinná pouta (Prima TV), Ordinace v růžové zahradě (TV Nova) a Horákovi (Česká televize).


 


p18obr_grafy.jpg

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.