Česko čeká rozmach outletových center

30. 11. 2006 12:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

V České republice bude v následujících letech postaveno několik nových outletových center, která nabízí značkové oděvy starších kolekcí s výraznými slevami. V tuzemsku nyní funguje pouze jeden outletový obchodní komplex, a Česko tak podle odborníků zaostává za západní Evropou i Polskem či Maďarskem, kde jsou outlety mezi zákazníky velmi oblíbené.
„V současné době je na českém trhu jedno factory outlet centrum, a to ve znojemských Hatích. Do roku 2008 se ale plánují další tři projekty typu outletového centra,“ řekl Martin Žížala z poradenské firmy v oboru realit Cushman & Wakefield.
Například developerská společnost Devo Group hodlá v závěru příštího roku u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové nákupní centrum s pronajímatelnou plochou 18 000 metrů čtverečních, ve kterém bude 65 obchodů. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a různé služby. Hodnota tohoto projektu činí zhruba dvě miliardy korun a do jeho financování jsou zapojeny rakouské banky.
Poblíž ruzyňského letiště bude v březnu 2008 otevřeno nové centrum Outlet Airport Praha. V něm bude své zboží nabízet zhruba 170 obchodníků. Provozovatelem centra je realitní společnosti B.Consulting. Celý projekt bude stát zhruba 1,5 miliardy korun, financování zajistí italská banka Unicredit.
„Outletové centrum nabízí svým zákazníkům minimálně třicetiprocentní slevu na zboží. To je pravděpodobně hlavní výhoda v porovnání s klasickým obchodním centrem,“ uvedla Zdeňka Vévodová ze společnosti Devo Group, podle které se slevy mohou vyšplhat až na 90 procent.
V outletových centrech převládají především módní značky, potřeby pro domácnost a jako doplněk jsou nabízeny různé služby. „V nákupních centrech je paleta nájemců daleko pestrobarevnější,“ podotkla Vévodová.
Outletové obchody nabízí například značkové zboží, které bylo původně určeno na export, obchodní vzorky a někdy i zboží druhé jakosti. „Malobchodníci už nyní potřebují outlety, aby vyprodali zboží, které již není aktuální nebo nejde rychle na odbyt,“ upozornil David Werry z firmy Devo Group.
Podle Žížaly se zájem o pronájem ploch v outletových centrech zvyšuje. „Poptávka ze strany maloobchodníků roste, a to jak těch, kteří využívají outlety pro prodej starších kolekcí, tak i těch, kteří se specializují právě na tento typ prodeje,“ podotkl Žížala. Dodal, že centrum u Lokte by mělo nabízet značkové výrobky například firem Adidas, Nike či Reebok.
V Evropě je v provozu zhruba 120 outletových center, přičemž nejvíce jich funguje v Itálii. Žížala upozornil, že stavba outletových center na vyspělých západoevropských trzích přichází na řadu vždy až po expanzi hypermarketů a nákupních center. „Zatím jsme pozadu za západní Evropou i Polskem a Maďarskem,“ uvedl. Například v Polsku jsou nyní čtyři outletové komplexy a další tři se staví.
V následujících letech se v Česku zrychlí také stavba klasických nákupních center. Velká nákupní centra dosud vznikala hlavně v Praze, Brně či Ostravě, nyní by na řadu měla ve větší míře přijít také krajská města a sídla s 50.000 až 100.000 obyvateli. Podle údajů společnosti Incoma Research v Česku letos v červenci fungovalo již 206 nákupních center, z nichž 35 největších má 50 a více nájemců.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.