Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Češi zatím v nákupu letenek přes internet zaostávají

Redakce MAM23. 11. 2006

Přes mohutný vývoj internetového prodeje letenek na celém světě, přistupují Češi k tomuto způsobu nákupu ostražitě. Zatímco ve světě se podle údajů společnosti SITA přes síť prodá téměř 30 procent všech letenek, v České republice je tento podíl asi desetiprocentní. Podle velkých leteckých dopravců, které ČTK oslovila, je důvodem především nedůvěra Čechů k platbě kartou na internetu. To je přitom nezbytná podmínka nákupu.
Potvrzuje to i obchodní ředitelka British Airways (BA) pro ČR Anna Chmelíková. Podle ní BA prodají ve Velké Británii polovinu všech letenek přes síť, zatímco v České republice je to asi 8 procent. To je horší výsledek než například v Maďarsku, kde je to až 12 procent. Podle prezidenta Českých aerolinií Radomíra Lašáka dosáhne podíl internetových letenek na celkových prodejích letos u ČSA až 11 procent. To je téměř o polovinu více než v roce 2005.
Podobný podíl internetových rezervací má v ČR i německá Lufthansa. Téměř 10 procent pasažérů z ČR rezervuje letenky online, řekla ředitelka Lufthansy pro ČR a Slovensko Dörte Kleinová. “Podíl elektronických rezervací v Evropě je však stále o něco větší,” dodala. Počet rezervací po internetu se letos v ČR u Lufthansy více než zdvojnásobil.
Češi se však rychle přizpůsobují a prodej letenek přes internet v ČR roste meziročním tempem téměř 50 procent. K nízkonákladovým dopravcům, kteří prodávají výhradně virtuální letenky, se připojily i velké mezinárodní aerolinie.
Podle Chmelíkové způsobily zpoždění velkých dopravců prodejní cykly, které je nutné dodržovat. “Je také jednoduší budovat úplně nové systémy, než přizpůsobit stávající,” dodala Chmelíková.
Velkou výhodou internetového nákupu je úspora času. Zákazník nemusí chodit do pobočky letecké společnosti nebo cestovní kanceláře, ale koupí si letenku z domova. Finanční úspora závisí především na poplatcích za rezervaci, protože základní cena letenky je vždy stejná. U rezervace přes internet například zákazník BA zaplatí poplatek 150 korun, na pobočce 800 korun a u cestovní kanceláře nejméně 300.
Novinkou v ČR je internetové odbavení. Cestující má možnost si u vybraných leteckých společností vybrat na internetu místo v letadle a vytisknout si palubní vstupenku. Vyhne se tak frontám u odbavovacích přepážek. Velké zavazadlo, které není možné vzít sebou do kabiny, cestující vloží do samoodbavovacího kiosku na letišti.
Dalším trendem vývoje je rušení papírových letenek. I přesto, že si cestující zaplatí svůj let na pobočce, ve většině případů již papírovou letenku nedostane. Obdrží pouze kód své virtuální letenky. Například BA na 70 procent všech destinací vydávají již pouze virtuální letenky. U ČSA je poměr elektronických letenek k papírovým půl na půl, elektronickou letenku však národní dopravce nabízí do 90 procent všech svých destinací.
Pokud by cestující přesto trval na klasické letence, musí si připlatit. U BA je to například 500 korun. S dodatečným poplatek za papírovou letenku přišly i ČSA, Air France a KLM. Poměr elektronických letenek k papírovým je u ČSA půl na půl. Cílem poplatků je nutit cestující, aby dávali přednost elektronické letence. Podle instrukcí Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) mají být papírové letenky zcela zrušeny k 1. lednu 2008.
Za leteckými společnostmi nechtějí zůstat pozadu ani České dráhy, které spustily internetový prodej jízdenek před rokem. Do dnešního dne prodaly dráhy tímto způsobem 10.000 jízdenek. Výběr je však omezen na spoje SC Pendolino a vlaky kategorie Inter City a Euro City. Více než dvě procenta jízdenek na Pendolino se prodají přes internet, řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Od 10. prosince dráhy umožní majitelům slevových In-Karet nákup jízdenek přes internet i na spoje mezi krajskými městy. Cena 140 korun bude jednotná. “Konečným cílem je samozřejmě plný prodej jízdních dokladů na spoje ČD přes internet,” řekl Ondrůj.

×

Češi mají nejraději světlou desítku

Starší článek

Módní dům Valentino chce vlastní značku luxusních hotelů

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: ADC Czech Republic

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Lidé

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Jednatel společnosti Digital Broadcasting zemřel v úterý večer. V médiích začal podnikat na konci devadesátých let, kdy založil rádio Čas.
3. 3. 20213. 3. 2021
Sport

FC Viktorie Plzeň dál spolupracuje s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více