Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Ahold rozhodne, co s českými obchody

Redakce MAM6. 11. 2006

Nizozemský obchodní řetězec Ahold, který v Česku provozuje síť velkoprodejen Hypernova a supermarketů Albert, dnes rozhodne, zda a v jaké podobě zůstane ve střední Evropě. Včetně Česka.
Ahold tlačí akcionáři k oddělení méně ziskových částí firmy. Podle zahraničních analytiků by součástí plánu měl být i prodej obchodů v některý zemích, mluví se o Polsku, Slovensku a USA.
V Česku Ahold přemýšlí o zmenšení prodejní plochy velkých Hypernov a o tom, že by se soustředil především na potraviny, méně na spotřební zboží a elektroniku.
Nápad zatím naráží na neochotu majitelů nemovitostí měnit nájemní smlouvy, kde Ahold se svými Hypernovami zabírá většinou okolo sedmi osmi tisíc metrů čtverečních. Pro zhruba půlku volné plochy se těžko hledají noví nájemci.
Navíc po odchodu Carrefouru a převzetí jeho obchodů Tescem odpadají i velcí hráči, kteří by případně část prodejen od Aholdu koupili. Tesco by se totiž zřejmě už dostalo do konfliktu s antimonopolním úřadem.
Globus má zase jinou strategii růstu, konkurenci nekupuje. Z větších už v Česku bývá jen Interspar a Makro.
Makru ovšem velmi dobře funguje velkoobchodní síť, a nemá tak důvod jít na tenký led maloobchodních prodejen, kde panuje velmi tvrdá konkurence.
Ahold se zřejmě nebude zbavovat menších prodejen Albert. Ty v Česku i jinde ve světě Aholdu vydělávají, a tak není důvod k jejich prodeji. Zástupci nizozemské centrály Aholdu na otázky HN spojené s budoucností firmy neodpověděli.

MEZITITULEK: Dodavatelé jsou nervózní
Z váhání Aholdu jsou nervózní čeští výrobci potravin i ostatního zboží. Mohli by přijít o dalšího odběratele. Kdyby Ahold odešel, byl by třetím velkým obchodníkem, který Česko opustil. První byl Julius Meinl a po něm i Carrefour. Jejich dodavatelé museli znovu platit statisícové příspěvky za možnost nadále prodávat ve stejných obchodech, ale pod novým majitelem.
Mezi výběrčími byl právě i Ahold, který za šedesát obchodů Julia Meinla zaplatil 911 miliónů korun.
Poplatky od dodavatelů obchodnímu řetězci podle odhadů zaplatily dvě třetiny hodnoty investice.
Ahold byl loni v Česku s obratem šestatřicet miliard korun mezi obchodními společnostmi třetí, když ho předstihla německá skupina Schwarz s diskontními řetězci Kaufland a Lidl. I přesto, že řetězcům loni rostly tržby, stále se mluví o konci dalších.
“Tržní podíly obchodních řetězců jsou stále rozdrobené. Očekáváme, že se počet největších obchodních řetězců během následujících pěti či sedmi let sníží na polovinu,” odhaduje analytik Zdeněk Skála z firmy Incoma Research.

MEZITITULEK: Obchodní řetězce v Česku

Skupina Obrat (v mld. Kč)
1. Makro Cash &Carry 37,5
2. Schwarz (Lidl, Kaufland) 37,0
3. Ahold (Hypernova, Albert) 36,0
4. Tesco Stores 24,3
5. Rewe (Billa, Penny) 23,2
6. Globus 19,0

MEZITITULEK: Kdo už opustil tuzemský trh
Julius Meinl: první zahraniční obchodní řetězec, který kvůli tvrdé konkurenci odešel. Jeho obchody koupil za 911 miliónů Ahold.
Carrefour: francouzský řetězec prodal jedenáct hypermarketů společnosti Tesco za čtyři miliardy korun.
Edeka: o obchody německé společnosti se podělilo Tesco (27 supermarketů) a Pramen (jedenáct supermarketů).

Zdroj: INCOMA RESEARCH, ŘETĚZCE

Hospodářské noviny, 6.11. 2006, autor: Jan Cizner, Zuzana Luňáková

×

Kurzy.cz spouštějí prodej povinného ručení

Starší článek

CVVM: Češi nejvíce věří médiím, nejméně odborům a církvi

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více