Wal-Mart chce mohutně expandovat v Číně

18. 10. 2006 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Americký koncern Wal-Mart chce za jednu miliardu dolarů převzít čínský řetězec Trust-Mart, a stát se tak největším zahraničním maloobchodem v zemi. S odvoláním na zdroje blízké největší světové maloobchodní síti to napsal deník Wall Street Journal (WSJ). Transakci ještě musí povolit čínské úřady.
Chuan Š‘-jing, mluvčí Trust-Martu, agentuře Bloomberg potvrdil, že jeho společnost jedná s americkým konkurentem a dalšími zahraničními firmami, dosud ale podle něj nebylo jak o kupci, tak kupní ceně rozhodnuto.
Pro Wal-Mart by akvizice znamenala zdvojnásobení počtu obchodů v říši středu a více než zdvojnásobení tržeb. Trust-Mart v roce 2005 dosáhl obratu 13,2 miliardy juanů (zhruba 1,3 miliardy eur), tržby Wal-Martu naopak v Číně dosahovaly 9,9 miliardy juanů. Celkově se obrat čínského maloobchodu podle agentury Bloomberg odhaduje na 841 miliard dolarů.
Zatím je ale trh velmi roztříštěný, 100 vedoucích firem podle poradenské společnosti Ernst&Young dosahuje pouze desetiprocentního podílu. Ze zahraničních společností si zatím nejlépe vede francouzský koncern Carrefour, jehož obrat za loňský rok činil 17,4 miliardy juanů. Také on měl podle WSJ o Trust-Mart zájem.
Pro americký koncern je expanze velmi důležitá, díky ní totiž může vyrovnat pokles obratu na trhu domácím. Ten se na celkových tržbách podílí 80 procenty, což pro společnost znamená velkou závislost na vývoji americké ekonomiky.
Nejnovější statistiky o prodejích navíc dokládají, že se snižuje podíl Wal-Martu na trhu. Zatímco většina obchodních indexů v září vzrostla o více než pět procent, stouply prodeje firmy o pouhých 1,3 procenta. Velký úspěch tak koncern očividně ani neměl se svou strategií – prodávat více značkových věcí, jako například oblečení.
Trh v Číně je ale naopak v rozmachu, jen v srpnu obrat na trhu vzrostl o 13,8 procenta. „To pro Wal-Mart znamená mít větší objem na trhu, který se pro firmu stává stále důležitější,“ komentovala pro Bloomberg transakci Patricia Edwardsová ze společnosti Wentwort, Hauser&Violich.
Již nyní americká firma v Číně provozuje 60 obchodů, letos by chtěla otevřít dalších dvacet. Přesto ale stále ještě nepatří mezi 20 největších hráčů na trhu. Pro srovnání, domácí giganti China Resources a Shanghai Brilliance Group mají celkem 8000 obchodů a obrat ve výši tří miliard dolarů.
Trust-Mart, který byl založený v roce 1997, zatím disponuje 100 pobočkami ve 20 čínských provinciích a nabízí zhruba 20 000 produktů, od potravin přes domácí spotřebiče až po oblečení.
„Čína je jediný trh na světě, který Wal-Martu dává možnost realizovat zde stejnou obchodní koncepci, jakou má v USA,“ cituje ve svém dnešním vydání deník Handelsblatt Billa Drehera, analytika Deutsche Bank Securities. Na trzích, jako jsou Jižní Korea a Japonsko, stejně tak jako v Německu se to koncernu naopak nepodařilo. Prosadit se na trhu největší evropské ekonomiky se tak společnost snažila celých osm let, nakonec se ale odsud letos v létě rozhodla stáhnout. To pro ni znamenalo ztrátu ve výši jedné miliardy dolarů. Odejít se Wal-Mart, jehož celkový obrat v loňském roce činil 316 miliard dolarů, rozhodl také z Jižní Koreje.
Říše středu je pro americký koncern nyní novou šancí. Již na počátku roku její vedení oznámilo, že zde chce expandovat. Během příštích pěti let by tak chtěla zaměstnat dalších 150 000 osob. Trust-Mart v současnosti zaměstnává zhruba 30 000 lidí.

Hospodářské noviny, 18.10. 2006, autor: (bb), (HB)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.