Výroba Poslední sezóny: střet zájmů

27. 10. 2006 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize se dlouhodobě snaží zbavit pověsti stanice, v níž si nejrůznější profesní skupiny přihrávají pro své projekty peníze koncesionářů. Nejnovější „hokejový“ seriál Poslední sezóna však nahrává kritikům, podle nichž tato praxe ve veřejnoprávní televizi stále funguje. První díl seriálu ČT odvysílala minulý pátek.
Hlavním cílem kritiky se nejnověji stal Ivan Hubač, šéfdramaturg Centra dramatické, divadelní a hudební tvorby, kterým protékají desítky miliónů na televizní filmy, koprodukční snímky, seriály nebo kulturní pořady. Poslední sezóna vznikla v Hubačově centru loni, samotný Hubač je pak pod pseudonymem Ivan Hejna na seriálu podepsán i jako scenárista.
Veřejnoprávní stanice má přitom vnitřní reguli, která podobné situace řeší. Podle Kodexu ČT, článku 22 „střet zájmů zaměstnanců a externích spolupracovníků České televize je nepřípustný. Osoby pracující pro Českou televizi musí vyloučit, aby osobní zájem ovlivňoval vysílání nebo nevysílání určitých sdělení nebo pořadů. Střet zájmů nastává již tehdy, jestliže mohou vyvstat pochybnosti o nestrannosti nebo předpojatosti osoby, podílející se na přípravě obsahu pořadu“.
Porušení Kodexu ČT (byl schválen poslanci v červenci 2003) přitom nemusí být jen překročením vnitřních pravidel firmy. V preambuli kodexu se říká, že jeho porušení se kvalifikuje jako „porušení kázně podle zvláštního právního předpisu, zákoníku práce“.
Hubač se brání: „Smlouvu na scénář jsem podepsal s externími koproducenty v době, kdy jsem ještě nebyl šéfdramaturgem centra. Navíc seriály v ČT neschvaloval nikdy šéfdramaturg, ale programový ředitel nebo generální ředitel.“
Hubač skutečně nastoupil do funkce šéfdramaturga centra od 1. července 2004. Smlouvu o sepsání scénáře Hubač podepsal s externími koproducenty Luxorem a J.B. J. Film již na počátku roku 2003.
Producent Přemysl Pražský z Luxoru však jako hlavního producenta seriálu označuje Českou televizi, navíc zde vyvstává zřejmý etický problém – Hubač jako vedoucí centra rozhodoval o jednotlivých otázkách výroby pořadu, jehož sám byl scenáristou. Podle vedení ČT je hierarchie pravomocí v televizi jasná. „Za pořad a jeho výsledky odpovídá vždy šéfdramaturg,“ uvedl již dříve ředitel ČT Jiří Janeček.
Postup při výrobě pobouřil profesní Asociaci režisérů a scenáristů (ARAS). „Podle našeho názoru by si autor měl vybrat, zda chce příslušné dílo psát, nebo schvalovat. Vedení ČT by se nad touto situací mělo zamyslet,“ řekl předseda ARAS Miroslav Adamec.
ARAS se již loni obrátila s otevřeným dopisem na ředitele ČT Janečka a Radu ČT. „Rada se tímto dopisem zabývala a žádné střetnutí zájmů neshledala,“ tvrdí Hubač, kterého dopisem podpořil i ředitel Janeček.
Rozpačitá ze situace kolem výroby Poslední sezóny je i organizace Transparency International, která bojuje proti korupci a zneužívání veřejných prostředků. „Není to příliš košer. Všechno ale záleží na vnitřních pravidlech televize a na tom, jakou má pan Hubač smlouvu,“ uvedla ředitelka Transparency International Adriana Krnáčová.
Náklady Poslední sezóny odhaduje ČT na 60 miliónů korun. Část peněz do seriálu vložily i komerční subjekty. Těm na oplátku producenti do seriálu umístili product placement, který český právní řád považuje za skrytou reklamu a jako takovou ji zakazuje. Product placement svých výrobků v seriálu potvrdili HN zástupci společností Škoda Auto nebo Budějovický Budvar. Po upozornění HN na spornou reklamu se tímto problémem hodlá podle předsedy Václava Žáka zabývat i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Neprůhlednost kolem výroby Poslední sezóny a tlak firem ilustruje i následující fakt: do seriálu vložila peníze i sázkařská firma Tipsport. Část „sázkařských“ scén se podle informací HN točila v pobočkách Tipsportu, hokejové záběry pak v liberecké Tipsport Aréně.

Hospdářské noviny 27. 10. 2006

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.