Varování před klamavou reklamou
Americký Úřad pro kontrolu potravin a léků (FDA) zaslal výrobci ovocných džusů XanGo varování kvůli způsobu prezentace výrobků. Úřad je přesvědčen, že podnik používá klamavou reklamu a uvádí tak spotřebitele v omyl. XanGo v propagačních materiálech tvrdí, že pití nápoje pomáhá předcházet rakovině, nebo ji dokonce vyléčí. Diskutabilní nápoj je vyroben z mangostany lahodné.
XanGo ve svých brožurách uvádí, že jeho nápoj vyrobený z tropického ovoce pomáhá při depresích, infekcích, Alzheimerově chorobě a dalších neduzích. V brožurách se rovněž tvrdí, že nápoj XanGo je osvědčeným COX-2 inhibitorem na přírodní bázi. To by znamenalo, že nápoj tlumí bolest třeba jako tablety Celebrex od společnosti Pfizer nebo Vioxx od Mercku.
Úřad FDA v dopise zaslaném firmě uvedl, že podobná tvrzení jsou vyhrazena pro účinky léků a jejich užití v reklamě je bez svolení úřadu nepřípustné. XanGo má 15 dnů na to, aby na výtku zareagovalo a kromě toho musí zajistit, aby se v souvislosti s prodejem nápoje tato reklama neobjevovala.
Právní zástupce firmy Craig Hale ale odmítá, že materiály pocházejí přímo z firmy. “I když to z dopisu není zřejmé, úřad se zřejmě domnívá, že si ty materiály objednal přímo od XanGa, a že jde o literaturu, která vznikla v naší firmě. To ale není pravda a my předpokládáme, že to bude pro vyřešení sporu důležitým argumentem,” řekl Hale. XanGo sídlí v americkém Utahu.
FDA nicméně v dopise uvádí, že jeho zaměstnanci se zúčastnili semináře, v jehož rámci podnik nabíral nové spolupracovníky na distribuci materiálů. Zaměstnanci úřadu si později objednali balík brožur, a to na základě čísel, která jim dodali dva zástupci firmy.
Podle dřívějších informací časopisu Nutrition Business Journal má společnost XanGo tržní hodnotu v řádu milionů dolarů. Do roku 2009 by měl mít podnik roční tržby až jednu miliardu dolarů. XanGo své výrobky prodává prostřednictvím sítě distributorů na 13 trzích v celém světě.