V USA ruinuje nutkavé nakupování miliony lidí

23. 10. 2006 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Lucille Schenková si před rokem nakoupila klenoty za 20 000 dolarů. Zadlužila se a život se jí změnil v peklo. Nakupovala, i když věděla, že něco není v pořádku. Na televizní program specializovaný na šperky se dívala čtyři hodiny denně. Nutkavé nakupování, které s sebou nese pocit viny a finanční krach, se v USA týká více než deseti milionů lidí, píše list The Washington Post.
Moderátoři zmíněného pořadu, který zboží nabízí, byli Schenkové blízcí jako členové vlastní rodiny. Nakupovala většinou v noci, zásilky někdy vracela, protože věděla, že nemá na zaplacení. Jenomže pak totéž zboží znovu spatřila na obrazovce a koupila je podruhé.
Mnoho podobně postižených lidí musí vyhledat odbornou pomoc, protože ruinují celé své rodiny. Svaz amerických psychiatrů dokonce začal zvažovat, zda nemá nutkavé nakupování zařadit na seznam psychických poruch. I dvaašedesátnice Lucille skončila u psychiatra a dozvěděla se, že než si něco objedná, má zkusit s vybraným náhrdelníkem jakoby pohovořit, aby získala odstup a nadhled.
Podle studie zveřejněné tento měsíc v odborném časopise American Journal of Psychiatry, se lidé jako Lucille při nákupech přestávají kontrolovat, kupují věci, na něž nemají peníze a jež nepotřebují. Nápadně se to podobá chování alkoholiků nebo patologických hráčů.
Odpůrci nápadu zařadit nutkavé skupování zboží mezi psychiatrické poruchy poukazují na to, že ačkoli postižený nemá situaci pod kontrolou, nelze pominout sociální faktory, které rozvoj takového chování podporují. Jsou jimi zejména vtíravá reklama, nabídky rychlých úvěrů, zjednodušení nákupů prostřednictvím internetu, televizní komerční kanály, které vysílají nepřetržitě i snadno dostupné zboží v obřích nákupních střediscích.
Šéfem týmu, který studii provedl, je psychiatr Lorrin M. Koran z kalifornské Stanfordovy univerzity. Ze všech faktů, jež autoři nasbírali, ho nejvíc překvapil ten, že nutkavému nakupování podléhají muži stejně jako ženy a že roční příjmy postižených většinou nepřesahují 50 000 dolarů. Průměrný roční příjem je v USA zhruba 33 000 dolarů (asi 736 000 korun).
Koran se domnívá, že by se u neplatičů, u nichž je zjištěna tato porucha, měl fakt nekontrolovatelnosti podobně jako u alkoholiků promítat do úvahy o jejich osobní odpovědnosti. „Trpí neovladatelným nutkáním, kvůli němuž se dostávají do finančních potíží a kvůli němuž přicházejí o rodiny, práci i přátele. Nakupují věci, na něž nemají. Místo práce surfují na internetu a hledají zboží, na polední pauze se mohou zdržet i tři hodiny, protože se ´zapomenou´ v nákupním středisku,“ tvrdí Koran.
Kvůli nákupům zapomínají rodiče na děti a v obchodech zůstávají do zavírací doby, místo aby šli domů uvařit večeři. Od těch, kdo při nakupování relaxují, se liší tím, že „loví osamoceně“, a nikoli ve společnosti přítele nebo přítelkyně, jelikož svou závislost skrývají.
Psychiatr Eric Hollander zdůrazňuje, že za poruchu lze toto chování považovat až tehdy, naruší-li základní vazby dotyčného, tedy rodinné a pracovní závazky.
Obrátí-li se dotyčný na odborníka, je třeba zjistit, zda je za nekontrolovaným nakupováním úzkost nebo maniodepresivní psychóza, zda se porucha druží s jinou závislostí, například na alkoholu, nebo zda jde o hyperaktivitu. Podle toho lze nasadit léky nebo začít terapii.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.