Sky Europe vyzývá ČSA na souboj
Nová reklama nízkonákladového leteckého přepravce Sky Europe “Čas na změnu” využívá ve svém sloganu písmo nápadně podobné tomu, které má v logu národní dopravce ČSA. “Danou reklamu vidím jako žalovatelnou, a to zejména ve dvou rovinách. První je využití ochranné známky ČSA, která má typický originální font a dle ustanovení § 8 zákona o ochranných známkách nikdo nesmí mj. v obchodním styku bez souhlasu vlastníka ochranné známky užívat nejen zcela shodné označení s ochrannou známkou, ale i označení, které je podobné a u kterého existuje pravděpodobnost asociace mezi užitým označením a ochrannou známkou,” říká Petr Kůta z AK Kůta Musil Vaňková & partners a dodává: “V daném konkrétním případě se dle mého názoru jedná právě o posledně jmenovaný případ, tj. nedovolené užití podobného označení, které asociuje podobnost s ochrannou známkou ČSA.” Druhou rovinou je podle Petra Kůty nekalá soutěž podle příslušných ustanovení obchodního zákoníku, kterou by bylo možné na tento případ také aplikovat. “Jedná se o dva konkurenty na trhu, daná reklama je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilá přivodit ČSA újmu, což jsou přesně podmínky, které obchodní zákoník vyžaduje,” tvrdí Kůta. Podle jeho slov by posledním teoretickým důvodem k žalobě mohly být i nároky autorů grafického označení ČSA, které nepochybně vykazuje originální prvky užité v dané reklamě. “Není to písmo, které používá ČSA, a navíc používáme slovo ,čas’. Naše právní oddělení v Bratislavě nám použití tohoto vizuálu posvětilo,” uvedl Jan Čamek, tiskový mluvčí Sky Europe Airlines. Marketingový koordinátor Sky Europe pro střední a východní Evropu Milan Obetko přímo nepotvrdil, že smyslem této kampaně je reakce na fakt, kdy má stát poskytnout ČSA dotaci jako záplatu na finanční ztráty těchto aerolinek. Pro M&M uvedl, že Sky Europe pouze upozorňuje na výhodné ceny letenek, díky nimž mohou cestující létat častěji, v porovnání právě třeba s cenami ČSA. Tisková mluvčí ČSA Daniela Hupáková ovšem uvedla, že Sky Europe působí v jiném tržním segmentu: “Nepředstavuje tak přímou konkurenci pro ČSA, a není tedy relevantní marketingové kroky této společnosti komentovat.” Na reklamě pro Sky Europe pracuje pražská agentura Beyond Interactive.
Podoba (ne)čistě náhodná. Porušení zákona o ochranných známkách, porušení autorských práv a nekalá soutěž, nebo náhoda?