Reklama na potraviny už nebude smět lhát
Evropská komise i parlament 12. října definitivně schválily nové evropské nařízení, které se týká zejména nutričních a zdravotních tvrzení v reklamě potravin a nápojů. To se dotýká jak běžných produktů, tak i doplňků stravy a po-travin pro zvláštní výživu. V praxi jde např. o výrobky označené a propagované jako nízkotučné, bez cukru, bohaté na vitamin C nebo vlákninu apod. Bez povolení nebude možné ani komunikovat benefity výrobku, jako je snížení rizika konkrétních onemocnění a zlepšení zdravotního stavu. Z televizních obrazovek zmizí také lékaři doporučující konkrétní produkty. Tvrzení o zdravotní prospěšnosti bude možné používat nadále jen tehdy, pokud jsou uvedena přímo v nařízení (nutriční tvrzení) nebo pokud budou zapsána do centrálního evropského seznamu (zdravotní tvrzení). Během následujících 24 měsíců budou moci potravinářské koncerny i další zadavatelé v jednotlivých státech přispívat návrhy na tzv. zdravotní a nutriční tvrzení. V ČR bude vznik těchto seznamů podle právníka Filipa Wintera koordinovat ministerstvo průmyslu a obchodu. Seznamy poté převezme European Food Safety Authority (EFSA), která na základě vědeckých výzkumů schválí návrhy v souladu s tzv. nutričními profily (tedy určí, jaké nutriční hodnoty má obsahovat nízkotučný výrobek, apod.).
Tento nový předpis ze strany EU je tzv. nařízením, platí tedy v České republice bez implementace do našich zákonů a je nadřízený českému zákonu o regulaci reklamy. Do konce listopadu 2006 by měl být závazný pro všechny zadavatele reklamy. Podle Filipa Wintera se však dají očekávat ještě dílčí změny, neboť nařízení má řadu přechodných odkladných ustanovení. Současné změny legislativy EU se netýkají reklamy na farmaka, kosmetiku a stravu pro domácí zvířata. Účelem úprav regulace je ochrana spotřebitelů před klamavými výroky o potravinách v reklamě a zároveň zajištění spravedlivé konkurenční soutěže pro výrobce, kteří se budou novými pravidly řídit.
MERUNKA V REKLAMĚ DOHRÁL. Lékaři ani veřejně známé osobnosti už nemohou v reklamě doporučovat konkrétní výrobky.
–Martina Trymlová-