Pošta ztratila dominantní postavení v distribuci novin a letáků
Konkurenční soukromí operátoři připravili Českou poštu o většinový podíl na trhu distribuce novin a časopisů i doručování neadresných reklamních zásilek. Státem vlastněný podnik si naopak stále zachovává dominantní postavení v posílání adresných listovních zásilek a marketingových sdělení. Vyplývá to z průzkumu Dopravní fakulty Univerzity Pardubice.
Celkem v tuzemsku lidé a firmy dostanou ročně do schránek 1,05 miliardy adresných zásilek, z toho 450 milionů podléhá poštovní výhradě. Jsou to psaní do 50 gramů, které může doručovat pouze Česká pošta. Pošta ročně doručí 668 milionů vnitrostátních listovních zásilek, zatímco nejbližší konkurent Mediaservis jen 1,8 milionu. Naopak v rámci distribuce novin a časopisů dodává pošta do schránek 16,2 milionu výtisků, zatímco Mediaservis 163,8 milionu.
Na trhu neadresných zásilek má největší podíl TNT Post, která ročně doručí 1,6 miliardy letáků, což představuje tržní podíl kolem 50 procent. Česká pošta doručuje kolem 950 milionů letáků, Grátis 350 milionů a Mediaservis kolem 200 milionů.
Česká pošta má v současnosti asi 13 000 doručovatelů, kteří roznáší zásilky po celém území ČR. Pro Mediaservis roznáší po celé ČR 8500 doručovatelů, TNT Post zaměstnává 6000 pošťáků, kteří roznáší na 70 procentech území ČR. Společnost Grátis pokrývá prostřednictvím 3700 doručovatelů 65 procent území.
EU plánuje úplnou liberalizaci poštovního trhu v roce 2009. V té době by měli národní operátoři včetně České pošty přijít o poslední část monopolu, který jim v současnosti stát garantuje za celoplošné zajištění poštovních služeb.