Podvraťáci přinášejí výrobkovou bouři
Český filmový průmysl se konečně dočkal. Do kin za dva týdny vstoupí teenagerská komedie Ro(c)k podvraťáků, jejíž merchandisingová kampaň je šíří záběru poprvé srovnatelná s obdobnými hollywoodskými snímky. “Systém spolupráce s našimi merchandisingovými a reklamními partnery je nastaven tak, aby přinesl zisk,” tvrdí producent filmu Marek Štencl ze společnosti Mr. Film.
Společně s promítáním Podvraťáků v kinech tak do obchodů zamíří například počítačová hra, speciální mp3 přehrávač, oděvní kolekce, hodinky nebo energetické či alkoholické nápoje s registrovaným logem RP.
Velká část českých filmových producentů přitom dosud tvrdila, že pro masový filmový merchandising nejsou v České republice vhodné podmínky. Se svou skepsí se netajil například dvorní producent Jana Hřebejka Ondřej Trojan, který vlastní firmu Total HelpArt.
Paradoxně za jedním z nejúspěšnějších tuzemských merchandisingů stojí právě Trojan, který s Českou televizí v roce 1999 koprodukoval film Pelíšky. Vodky Pelíškovky se následně prodalo několik desítek tisíc lahví.
Překvapivý úspěch filmu Snowboarďáci na přelomu let 2004 a 2005 rovněž podnítil producenty z České produkce a Whisconti k výrobě oblečení s logem Snowboarďáků nebo drogistických produktů jako zubních past nebo zubních kartáčků.
Mr. Film ale k Ro(c)ku podvraťáků chystá těžší kalibr. “Vlajkovou lodí našeho merchandisingu se stane počítačová hra, vůbec první v dějinách českého filmu,” řekl Štencl. Hru vydává společnost IDEA Games, za vývojem pak stojí studio Centauri Productions. Herní titul, jehož vývoj stál několik miliónů korun, nabídne automobilové honičky a akční střílečky, hlasy postav pak namluvili skuteční herci z filmu.
Podle Jiřího Rýdla z marketingu IDEA Games se licence ke hře již prodala na území Ruské federace, kupcem se stala distribuční společnost Play Ten. Počítačovou hru pak producenti využili i k reklamě, objeví se zde logo jednoho z koproducentů, společnosti FV Plast. “Původně zde mělo být reklamy více, společnostem Pepsi Cola nebo Lexus ji však neschválily zahraniční centrály,” řekl Miroslav Papež z Centauri Productions.
Logo RP se ještě objeví na mp3 přehrávači firmy Creative, vodce Puschkin, energetických nápojích Commerz Racing, oděvech Time Out nebo hodinkách a bižuterii Swatch, celkem produktová řada čítá na 30 výrobků. Část z tržeb tohoto merchandisingu bude směřovat k producentům filmů – u některých výrobků je podíl stanoven procenty z ceny, u zbytku pak jako absolutní peněžní částka. “Podíly se pohybují mezi pěti až padesáti procenty,” přibližuje Štencl. Největší objem prodejů Štencl očekává u energetických nápojů, kterých by se mohlo prodat až 250 tisíc.
Vysoká prodejní očekávání nemusí být od věci, snímek má všechny předpoklady komerčního úspěchu – režisérem je “Snowboarďák” Karel Janák, ve filmu hrají teeangerské ikony Vojtěch Kotek a Jiří Mádl. Hudbu pak složil Miroslav Chyška, který stál i za úspěšným soundtrackem Snowboarďáků.
Film Ro(c)k podvraťáků stál výrobně 25 miliónů korun, stejná částka padne i na marketingovou kampaň. Jedním z koproducentů se stala i televize Nova, která chystá nasazení filmu na obrazovku na jaře 2008. Jak uvedl Štencl, pokud by Ro(c)k podvraťáků v kinech zaznamenal výrazný úspěch, je na místě uvažovat i o pokračování.
Hospodářské noviny, 19.10. 2006, autor: Aleš Borovan