Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Podpora čtenářů

Redakce MAM12. 10. 2006

Tento týden oslavil 25 let svého trvání švýcarský týdeník Die Wochenzeitung, jehož historie může být příspěvkem k současné diskusi o budoucnosti českého týdeníku Respekt.

Vydavatelem Die Wochenzeitung je družstevní podnik Infolink založený novináři, kteří chtěli vytvořit tribunu alternativních levicových pohledů na svět v době, kdy v německy mluvící části Švýcarska převažovala konzervativní žurnalistika. Nový list zpočátku zaujal, ale velice záhy se musel potýkat s existenčními problémy.

List nemá šéfredaktora, o náplni vydání se rozhoduje kolektivně, jednotlivé vedoucí řídí volený výbor. Z padesátky zaměstnanců třicítka redaktorů pracuje za jednotnou mzdu 3900 franků měsíčně. Inzerce a reklama pokrývá 15 až 20 procent nákladů, řádková inzerce z toho tvoří polovinu. Zbytek by si měl list vydělat předplatným a prodejem.

Die Wochenzeitung však prodává pouze 14 000 výtisků týdně. Proto již v roce 1984 vznikla nadační organizace ProWOZ-Förderverein, jejímž zdrojem financí jsou kromě darů také členské příspěvky. ProWOZ má přes osm set členů, kteří jsou ochotni za roční předplatné zaplatit trojnásobek až čtyřnásobek běžné ceny. Jeho rešeršní fond adresně dotuje žurnalistické projekty, později publikované na stránkách týdeníku. Výroční zpráva přiznává, že bez podpory ProWOZ by Die Wochenzeitung nemohl existovat.

Švýcarská média uvádějí tři faktory, které existenci Die Wochenzeitung ztěžují. Za prvé je to nedostatek prostředků, za druhé jeho viditelná světonázorová orientace, a za třetí skutečnost, že švýcarská společnost se mezitím otevřela nekonformním názorům, což zmenšilo výlučnost a tím i přitažlivost alternativního týdeníku.

Ten mezitím změnil grafickou podobu a novými rubrikami se pokusil zbavit se nálepky listu pro intelektuály. Problémy s financováním sice nezmizely, Die Wochenzeitung však stále existuje.

Nikoli díky podpoře milionáře typu Edouarda de Rotschilda, který zachránil před bankrotem francouzský levicový deník Libération, ale díky čtenářům, kteří nechtějí, aby jejich časopis zmizel z trhu.

Ekonom, 12.10.2006, autor: Milan Šmíd, vysokoškolský pedagog

×

Hospodářské noviny oceněny v  mezinárodní soutěži

Starší článek

Zásilkový obchod v Česku roste

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více