Odborníci: Letošní předvánoční útraty Čechů budou opět rekordní

16. 10. 2006 08:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi letos za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratí rekordní množství peněz. V pokladnách obchodníků může v závěru roku podle odhadu některých expertů skončit až 250 miliard korun, což by bylo o pět procent více než loni. Vyšší výdaje si domácnosti mohou dovolit díky rostoucím mzdám, nižší nezaměstnanosti a také snadnější dostupnosti spotřebitelských úvěrů. První obchody začaly vánoční zboží prodávat v těchto dnech a největší nápor zákazníků očekávají těsně před vánočními svátky. Ty jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.
„Očekáváme, že letos domácnosti v posledních třech měsících roku, kdy se odehraje většina nákupů na Vánoce, utratí necelých 250 miliard korun. To představuje reálný nárůst o zhruba pět procent,“ řekl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora. Většina útrat v závěru roku bude mít podle něj každodenní charakter a na vánoční dárky půjde jen malá část všech výdajů domácností. „Průměrný spotřebitel je letos bohatší a za dárky utratí více než v minulosti. Očekáváme, že průměrná útrata pracujícího přesáhne 10 000 korun,“ uvedl Pikora.
Vyšší útraty ve vánočně vyzdobených obchodech podle něj souvisí s tím, že za poslední rok vzrostly průměrné platy více než ceny a ubylo také nezaměstnaných. „Navíc stále více se nabízí nakupování na dluh. Mnoho lidí již spadlo do dluhové spirály a pořídí dárky na úvěr za často velmi vysoký úrok,“ upozornil Pikora.
Také obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. „Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím maloobchodníků v roce. Věříme proto, že i letos bude tato tradice pokračovat,“ řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova. Podle něj si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší. „Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol,“ dodal.
Část vánočních nákupů Češi i letos pořídí na dluh. Společnosti financující nákupy na splátky již nyní začínají pociťovat blížící se Vánoce. Zájem o úvěr vždy kulminuje na přelomu listopadu a prosince. „V říjnu, podobně jako každý rok před Vánocemi, zaznamenáváme zvýšený zájem našich klientů o nákup zboží,“ řekla mluvčí GE Money Multiservis Eva Chaloupková. I letos lze potvrdit trend z minulých let, kdy v druhém pololetí mezi spotřebiteli postupně stoupá zájem o nákupy na splátky, souhlasila mluvčí Home Credit Andrea Dobšíková. Část českých domácností je ale podle Pikory již nyní nezdravě zadlužena. „Nicméně zatím nejde o tak rozsáhlý jev, aby to mělo na národní hospodářství negativní dopad,“ uvedl Pikora.
Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájili předvánoční prodej, je například společnost Tesco Stores ČR. „Naše obchody představily první část vánoční nabídky již tento týden. Zároveň jsme v těchto dnech začali zdobit naše obchody a počítáme s tím, že již příští týden ve středu ve všech obchodech Tesco zákazníky přivítá vánoční atmosféra,“ řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Další nápor čeká tuzemské obchody hned po vánočních svátcích, kdy obchodníci každoročně pořádají výprodeje. Podle Pikory proto mohou obchodníci velmi slušné tržby očekávat i v lednu. „O co více poklesnou ceny kvůli výprodejům, o to více budou zákazníci nakupovat,“ uvedl. Lidé totiž často čekají s nákupy právě na období výprodejů, kdy mnozí spotřebitelé utrácejí i peníze, které dostali jako vánoční dárek. „Vzhledem k tomu, že slevy budou často až 70 procent, budou se mít zákazníci na co těšit. Předvánoční marže nejsou totiž nízké,“ podotkl Pikora.
Mezi oblíbené vánoční dárky patří v ČR elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD, roste také zájem o propracované značkové hračky. Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje i oblečení. Každý šestý dárek je podle odhadů společnosti Unilever z oblasti kosmetiky, stále populárnější jsou kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení, deodoranty a výrobky osobní péče.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.