O výběru restaurace rozhodují ženy
Myslíte si, že restaurace potřebuje propracovaný marketing a reklamu, nebo stačí “ústní reklama” od spokojených zákazníků?
Restaurace u nás reklamu moc nevyužívají, ale v západní Evropě nebo USA, kde se inspirujeme, je v gastronomii marketing využíván velmi často ve většině restaurací. Pro malou rodinnou restauraci, která svoji kapacitu obsadí lokální klientelou, není reklama asi tolik důležitá. Přesto ale restaurace, ať už to dělají záměrně, nebo nikoliv, na své zákazníky marketingově působí. My do reklamy a marketingu investujeme procento z celkových tržeb.
První restauraci jste otevřel v roce 1995. Kdy jste dospěl k závěru, že vytvoříte franchisingovou společnost pod hlavičkou Ambiente?
Poprvé padl nápad otevřít restauraci na bázi franchisingu v Liberci, kde měli investoři zájem o Ambiente. Dalším krokem bylo otevření Ambiente Pasta Fresca v Celetné ulici v Praze s odlišnou kuchyní, kdy jsme začali řešit změnu konceptu restaurací. Původním záměrem bylo budovat síť po vzoru T. G. Fridays – stejné restaurace s jedním logem. V tu dobu se to zdálo atraktivní, ale postupem času, kdy jsme kromě Pasta Fresca otevřeli ještě brazilské Ambiente, jsme měli jasno. Značka Ambiente symbolizuje standard kvality, ceny a služeb, ale každá restaurace bude jiná. Nyní akcentujeme to, aby byla každá vnímána jako individální rodinný podnik s vlastní kuchyní, který má svého majitele a není jen unifikovaným článkem řetězce. To by se mělo promítnout i v naší poslední kampani.
Jakou formu marketingové podpory využíváte nejvíce?
Často využíváme internet a plochy uvnitř našich restaurací, tzn. vizitky, letáky, jídelní lístky, rámečky na toaletách. Dále inzerci v časopisech, novinách a turistických průvodcích. Přitom internet zaznamenal v poslední době velký nárůst návštěvnosti, v průměru máme 750 návštěvníků denně.
Na koho především cílí vaše reklama a kde se nejčastěji objevuje?
S agenturami jsme diskutovali, kdo je tím, jenž rozhoduje, do jaké restaurace se půjde, zda ženy, nebo muži. V našich průzkumech vyšlo, že to jsou ženy. Snažíme se jim proto přizpůsobit formu inzerce i naší prezentace. To, co sdělujeme, musí splňovat představy moderní ženy, která dbá na stravovací návyky. Z toho vyplývají i média: lifestylové časopisy pro ženy a ekonomické časopisy jako třeba Euro a Ekonom, které čte druhá část našich zákazníků – business klientela, jež v restauracích vede obchodní jednání.
Jak se snažíte přilákat nové zákazníky?
Trendem poslední doby jsou obchodní jednání při snídaních, které nabízíme v Café Savoy a Café Lamborghini. Rovněž jsme se soustředili na maminky s dětmi. V létě jsme připravili kampaň k vysvědčení, kdy děti s jedničkami a dvojkami měly v Ambiente během července jídlo zdarma. Snažíme se děti naučit, že když přijdou do Ambiente, je to něco více než v jiné restauraci. V současné době chystáme nový projekt. Do přípravy jídel chceme zapojit dietologa a u všech jídel budeme uvádět kalorické hodnoty, obsah bílkovin, uhlohydrátů a tuků. Tyto informace se objeví v průběhu příštího roku na internetu a v restauraci bude k dispozici na požádání jídelní lístek s těmito údaji.
Spolupracujete s reklamními agenturami? Co vám partnerství s nimi přináší?
Doposud jsme spolupracovali se dvěma reklamními agenturami: DDB a Young Blood, která pro nás dělala poslední kampaň. To, co od nich požadujeme, je kreativní nápad, exekutivu si pak děláme sami. Také jsme si nechali u mediálních agentur udělat návrh mediálního plánu, ve kterých frekvencích a kde bychom měli inzerovat, což používáme jako vodítko. Naší výhodou je, že jsme pro agentury i časopisy díky rozsáhlé síti atraktivním partnerem. Reklamní vizuály používáme dva roky a pak začneme pracovat na dalších.
Co je Ambiente
Česká franchisingová síť restaurací, licenci spravuje M-Ambiente System Gastronomie. V roce 1995 otevřel Tomáš Karpíšek první restauraci Ambiente, mexickou The Living Restaurant, v Praze na Vinohradech. Postupně přibyly Ambiente v Liberci a Pasta Fresca v Celetné (1997), Pastacafé Tonino Lamborghini (2000), Rudý Baron (2001), Restaurante Brasileiro (2003 a 2004), Café Savoy (2004), Pizza Nuova (2005). Své know-how prodali v r. 1999 Staropramenu pro vybudování franchisingového řetězce Potrefená Husa.
Tomáš Karpíšek. “Ambiente investuje do reklamy i marketingu procento z tržeb restaurací,” říká jednatel a zakladatel M-Ambiente System Gastronomie.