Atmosféru New Yorku, Londýna, Paříže, Říma a Prahy budou moci na jediném místě zažít od konce příštího roku nakupující na 66. kilometru dálnice z Prahy do Brna.
V těchto dnech začala firma BDL Czech s přípravou stavby výprodejového centra se značkovým oblečením Exit 66. Každý z pěti bloků centra má mít podle architektů podobu obchodní čtvrti typické pro danou metropoli. Například v „Římě“ bude replika Kolosea.
Exit 66 se stane třetím velkým outletovým centrem. Za sedm set miliónů korun zde ve dvou etapách vyroste dvacet tisíc čtverečních metrů prodejních ploch, rozdělených mezi sto deset provozoven. Sedmdesát procent prodejen bude určeno módě, patnáct procent pro restaurace a rychlé občerstvení a zbytek pro služby, prodej vybavení pro volný čas a pro domácnost.
„Zvolené místo u dálnice D1 v lokalitě Loket je ideální, je prakticky středem republiky,“ řekla Zdenka Vévodová z developerské společnosti Devo Group, která je stoprocentním majitelem BDL Czech. Po dálnici denně projede v obou směrech osmdesát tisíc lidí, místo je přitom vzdálené hodinu cesty od Brna a tři čtvrtě hodiny z Prahy. „Uvažujeme i o tom, že z Prahy a Brna budou k Exit 66 jezdit autobusy kyvadlové dopravy,“ dodala Vévodová.
Pokud bude projekt Exit 66 úspěšný, hodlá Devo Group, dceřiná firma lucemburské společnosti Vomasa, nastartovat podobné projekty v Rusku, na Ukrajině, v Chorvatsku, Rumunsku.
V Česku zatím třetím rokem funguje jedno centrum, a to Freeport v Hatích u Znojma. Kolem padesáti obchodů tam nabízí zboží asi dvou set značek. Ve všední den má kolem čtyř tisíc návštěvníků, o víkendech až deset tisíc denně.
Začátkem října se v Praze u ruzyňského letiště začalo stavět největší outletové centrum v zemi. Investor, italská realitní firma B. Consulting, tam chce začátkem roku 2008 nabídnout 174 prodejen. Náklady výstavby mají dosáhnout téměř tří miliard korun.
Outlety, tedy obchody s výprodejem značkového zboží, vznikly v osmdesátých letech ve Spojených státech. Obchodníkům bylo líto vyhazovat oděvy a boty, které vyšly z módy, a začali je spořivějším zájemcům ve speciálních obchodech prodávat se slevami až devadesát procent.
Koncept značkového výprodeje starších kolekcí se později přenesl do Velké Británie a v polovině devadesátých let se postupně rozšířil do celé Evropy.
Dnes mají evropští zákazníci k dispozici sto osmnáct center, nejvíce v Itálii. Outlety vyrůstají i ve střední Evropě, v Maďarsku fungují dvě centra, v Polsku čtyři a další tři se staví.
Hospodářské noviny, 24.10. 2006, autor: Vladimír Kaláb