Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Latinoamerické telenovely inspirovaly BBC

Redakce MAM23. 10. 2006

Celá desetiletí sedí stovky milionů Latinoameričanů před televizemi a sledují melodramatické příběhy o ztracených láskách, spletité dynastické spory a překombinované dějové zvraty. Chcete-li, aby vás někdo obsloužil v brazilském či kolumbijském baru či kavárně, když zrovna běží oblíbená telenovela, máte smůlu, protože všechny oči se upírají výhradně na televizi.
Britští vysílatelé se teď k telenovele upínají jako k tajné zbrani v bitvě o sledovanost, stanice BBC chce investovat miliony do své první telenovely pro hlavní vysílací čas a pracuje na ní se slavnými scenáristy.
Od doby, co se telenovely před padesáti lety poprvé objevily v Brazílii, v Mexiku a na Kubě, se rozšířily ještě mnohem dál, než jen do španělsky a portugalsky mluvících zemí – například do Číny, Malajsie a Ruska. Ačkoli dělící čára může být velmi úzká, charakterizuje telenovelu dopředu určená dějová linka, která má začátek a konec a odvysílá se zpravidla během osmi měsíců. Soap opera má naproti tomu otevřený konec a může běžet donekonečna.
“Chystáme se natočit cosi, co bude žánru telenovely velmi podobné,” říká Jane Trantnerová z BBC. “Už předem bude jasné, kolik vznikne dílů. Každý díl ale budeme natáčet jen pár dní před odvysíláním.”
V jižní Americe telenovely dominují programům všech televizních stanic. Šíře námětů je poměrně velká, poslední dobou se objevují i odvážnější témata. Některé telenovely se snaží masovému publiku zprostředkovat vážnější sociální nebo politické problémy, většina seriálů ale zůstává u romantické klasiky.
Jednou z nejslavnějších telenovel je obrovsky populární Yo Soy Betty, La Fea (Ošklivka Betty), natočená v Kolumbii a později prodaná do více než 70 zemí na celém světě. Americká verze Ošklivky Betty se stala překvapivým podzimním hitem televizní stanice ABC, která stojí i za seriály Ztraceni a Zoufalé manželky. Telenovelu produkuje původem mexická herečka Salma Hayeková a dohlíží na natáčení příběhu nevkusně oblékané sekretářky, která díky svému vtipu, šarmu a inteligenci stane na vrcholu módního světa.
Zatím se na Ošklivku Betty dívá kolem 16 milionů Američanů, což je pro stanici ABC největší úspěch nového seriálu od roku 1995.
Ve většině telenovel, hlavně těch natáčených ve španělsky mluvících zemích, jde pořád o totéž. Chudá, ale krásná dívka potká bohatého a hezkého muže. On kvůli ní opustí svou manipulativní přítelkyni z dobré rodiny, aby pozlobil svou rodinu, ale nakonec se do hlavní hrdinky opravdu zamiluje. Expřítelkyně se ho snaží nalákat zpátky pomocí různých intrik, nakonec ale po různých peripetiích a zvratech všechno skončí šťastně – svatbou.
První skutečně globální telenovelou byla v roce 1979 mexická série Los Ricos Tambien Lloran (Bohatí také pláčí), kterou jen v Rusku vidělo kolem 100 milionů lidí. Deník Pravda psal o tom, že během ozbrojených konfliktů na Kavkaze si gruzínští a abchazští vojáci domluvili na hodiny, kdy seriál běžel, klid zbraní, aby ho mohli v klidu sledovat.
Jane Trantnerová tvrdí, že se o tenhle žánr začala poprvé zajímat po úspěchu oceňovaného seriálu Bleak House (Ponurý dům). Adaptace Charlese Dickense ve stylu soap opery se vysílala na BBC dvakrát týdně.
Nejdřív se BBC chystala na přepis další Dickensovy knihy, ale pak se rozhodla pro něco “odvážnějšího” a doufá, že telenovela zase přitáhne k obrazovkám diváky. Britská televizní stanice nepůjde ve stopách ABC a nepustí se do remaku existující telenovely – zkusí napsat vlastní. Rozhodně ale hodlá zůstat věrná duchu žánru a vyhnout se ironii i kýči.
“Telenovely nepatří do britské televizní kultury, takže jim musíte nejprve porozumět, než začnete porušovat pravidla. Pokud ale zkusíme něco z toho, co zabírá a přidáme trochu humoru, vznikne dobrá věc,” věří Trantnerová.

×

Slavný levicový deník Libération bojuje o přežití

Starší článek

Němce čekají koncesionářské poplatky za počítače s internetem

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více