Inzerenti bojují o reklamu na ČT

19. 10. 2006 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Na televizních obrazovkách nyní běží tolik reklamy jako dosud nikdy. Diváky to zlobí, ale inzerentům, kteří se už teď bijí o atraktivní vysílací časy, hrozí, že bude ještě hůř. Z těsného mediálního trhu vypadne Česká televize. Ta musí od nového roku snížit objem komerčních spotů na polovinu a od roku 2008 reklamu zcela vypustit.
Proti tomu se bouří největší firmy. Nelíbí se jim, že ČT opouští reklamu v době, kdy není jiná alternativa než inzerovat na Nově a Primě. Digitální televize, které měly rozjet své vysílání v květnu příštího roku a reklamu ČT si mezi sebou rozdělit, jsou bez licencí a není jasné, kdy a zda vůbec začnou.

MEZITITULEK: TV Nova zdraží
„Čas, který bude odebrán veřejnoprávní televizi, nebude nikde nahrazen. Hrozí, že poptávka po televizní reklamě bude převyšovat nabídku, a to může vést i k nárůstu cen,“ říká Petr Dvořák, marketingový ředitel T-Mobilu.
S tím souhlasí i Zuzana Behová, zástupce dalšího inzerenta, Plzeňského Prazdroje. „Cena televizní reklamy se určitě zvýší už v příštím roce a je velice pravděpodobné, že v případě dalšího zúžení tohoto prostoru bude nadále stoupat,“ dodává. Přestože podle generálního ředitele Novy Petra Dvořáka teprve probíhají jednání s klienty, zdražování reklamy na Nově už dříve potvrdil i nejvyšší šéf společnosti Adrian Sarbu. Na konferenci s investory v New Yorku uvedl, že televize bude tlačit ceny nahoru a jeho ambicí je dvouciferný růst.

MEZITITULEK: „Duopol“ škodí
Mediální odborníci se navíc domnívají, že případný „reklamní duopol“ Novy a Primy poškodí celý televizní trh. Situací se proto už zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
„Zatím je to příliš čerstvé, ale dokud nebude fungovat digitální vysílání, je nutné současnou situaci změnit. Snahy ponechat reklamu vítáme a podporujeme, ale nyní záleží na politicích,“ říká předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.
Objem reklamy i její odstranění z obrazovky veřejnoprávní televize jsou totiž regulovány zákonem. Jediná šance, jak omezit úbytek reklamy na veřejnoprávní televizi, je přidat tento návrh jako nepřímou novelu u jiného schvalovaného zákona. Asociace komunikačních agentur proto svou výzvou míří přímo na poslance.
„Chceme, aby si ČT zachovala současný objem reklamy alespoň do doby, než budou fungovat digitální televize,“ stojí v materiálu AKA, který podpořili největší tuzemští inzerenti a který už příští týden obdrží všichni politici. S podobnou výzvou se přidává i Sdružení pro značkové výrobky, které zastupuje inzerenty, jako jsou Coca-Cola, Danone či Zentiva.
Určitou podporu už inzerenti v parlamentu mají. „Na zachování reklamy na České televizi mám podobný názor. Já osobně případný návrh podpořím,“ říká ministr vnitra a informatiky Ivan Langer. Ostatní strany zatím postup zvažují, ale ponechání reklamy na ČT v zásadě neodmítají. „Se situací okolo České televize se musím nejprve důkladně seznámit,“ říká třeba Miroslav Grebeníček z KSČM.

MEZITITULEK: Lepší reklama než poplatky
Přestože tři čtvrtiny diváků se reklamě spíš vyhýbají, podle průzkumu Factum Invenio by přesto raději sledovaly reklamu, než platily vyšší koncesionářské poplatky.
Pokud by peníze z reklamy na ČT zůstaly i nadále, televize by je podle mluvčího Martina Krafla využila na podporu kinematografie a digitalizace archívu.

Hospodářské noviny, 19.10. 2006, autor: Zuzana Luňáková

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.