Google jako jednička? Ve vyhledávání snad

2. 10. 2006 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Globální internetová firma Google sice v tuzemsku působí delší čas, značně strohými zprávami o instalaci českého zastoupení, koupi domény .cz a rozvoji služeb v češtině se jí podařilo vzbudit povyk. Ředitel Googlu pro rozvíjející se trhy Dennis Woodside vsadil v první vlně počešťování mj. na vyhledávání, freemail a reklamní produkty AdWords a AdSense. Jisté je, že o uživatele se Google popere i mapami. Nepotvrzeno zatím zůstalo spuštění zpravodajského projektu.

Impuls ke kvalitě


Těžko říci, jestli je současná zvýšená produktová a mediální ofenziva české portálové dvojky a trojky, Centrum.cz a Atlas.cz, motivována více vzájemným bojem nebo nutnou obranou proti Googlu. Všeobecně se očekává, že jejich pozice ve vyhledávání na internetu bude ohrožena a konkurence zvenčí je donutí zapracovat na kvalitě dalších nabízených služeb.


Podle předsedy představenstva Seznam.cz Iva Lukačoviče vstup Googlu zamává především čísly obou těchto konkurentů a silněji zatlačí na prodej kontextové reklamy jen na prokliky. Atlas vidí svou pozici jinde. „Nechceme být pouze vyhledávačem,“ opakuje šéf portálu David Duroň. Ohroženi se necítí v iDnesu, který i přes značné obsahové rozkročení má stále hlavní potenciál ve zpravodajství. „Máme obrovskou výhodu právě v lokální kompetenci, kterou je mimořádně nákladné kopírovat,“ uvedl pro M&M zástupce obchodního ředitele vydavatelství Mafra Petr Stuchlík.

Překopání trhu je asi daleko


V krátkém a zřejmě ani střednědlouhém období se nejspíš reklamní trh (kromě podílu na vyhledávání) nezatřese, v dlouhodobém horizontu ale půjde o těžkého protivníka. Takový je většinový názor zástupců mediálních agentur. „Od Googlu očekávám přístup, který ve výroční zprávě uvádí v podstatě jako nezbytný předpoklad pro úspěch ve své oblasti podnikání, tj. hlavně snahu o neustálou inovativnost nebo aktivní řešení problematiky tzv. fraud clicks,“ spekuluje o hlavním záměru Googlu senior account manager Beyond Interactive Petr Fryš.


Obchodní úspěch je ovšem vázán na dobré kontakty. „V ČR dosud bohužel Google nedokázal seriózně oslovit velké zadavatele a zejména agentury, čímž se připravoval o podstatnou část trhu,“ říká šéf OMD Digital Tomáš Řehák.


Cestu ke klientům mají zatím lépe umetenou domácí portály. „Seznam disponuje sítí 500 obchodních zástupců, kteří nabízejí obdobné služby jako Google. Zatímco ve vyhledávání jsou jeho šance stát se lídrem, řekněme do roka, poměrně velké, na významnější obchodní podíl si zjevně bude muset pár let počkat,“ myslí si ředitel digitální divize Aegis Media Michal Fejk. Kdo by tedy mohl být pro Google první záchytnou adresou po přistání? „Jistou vyšší preferenci bychom mohli očekávat u mezinárodních klientů. Uvidíme však, zda bude silnější jméno nebo nabídka,“ říká šéf Mediaedge:cia Digital Petr Nešpůrek.


Vstup silného hráče podle všeho způsobí pokles cen ve vyhledávání. Podle on-line media directora agentury Universal McCann Jana Sudy však další ofenzivu podmiňuje uveřej-něním validních čísel Google o návštěvnosti českých uživatelů. „Údaje, které mám aktuálně k dispozici, hovoří o cca 30% podílu, nicméně na nějaký převratný nástup to není,“ míní Suda.

Potkají se ve SPIR?


Nemusí zůstat jen u obchodního soupeření. Podle informací M&M bylo v minulosti ožehavým tématem byť je hypotetické členství Googlu ve Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), resp. jeho účasti v NetMonitoru. Přestože původní ostražitost domácích velikánů mohl otupit čas, celá otázka se znovu vrací na scénu.


Existuje i teorie, že silnější přítomnost Googlu by mohla pomoci celé internetové reklamě. „Aktivní obchodní politika Googlu bude u klientů akcelerovat přerozdělování reklamních investic ve prospěch internetu spíše než ukrajování současného koláče on-line reklamních investic,“ soudí digital manager MindShare Interaction a předseda výkonné rady SPIR Daniel Nohel.


29obr_google.jpg



PODOBA ČISTĚ NÁHODNÁ? Jednou z dalších služeb Googlu v češtině by měly být Google Maps. Těm jsou v některých aspektech více než podobné nedávno inovované mapy Seznamu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení