Dvořák: Ceny reklamy na Nově by meziročně měly stoupnout o 15 %

25. 10. 2006 08:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ceny reklamního času ve vysílání Novy by se měly v příštím roce zvýšit v průměru o 15 procent. Tvrdí to generální ředitel Novy Petr Dvořák. Tato míra navýšení je zhruba o polovinu nižší, než kterou očekávají zadavatelé reklamy a mediální agentury. Dvořák zároveň odmítá, že by v příštím roce vznikl na trhu s TV reklamou takzvaný duopol Novy a Primy; podle něj je možná dohoda všech hráčů na digitálním trhu tak, aby nové TV odstartovaly již příští rok.
Duopolu Novy a Primy se zadavatelé a agentury obávají proto, že od 1. ledna klesne prostor pro reklamu v České televizi o polovinu na půl procenta jejího vysílacího času. Zároveň se zřejmě vinou soudních sporů opozdí nástup nových digitálních televizí, které by mohly nabídnout alternativu k Nově a Primě. Duopol znamená situaci, kdy na trhu působí dva dominantní hráči, kteří určují ceny.
„S ohledem na aktuálně dostupné informace a situaci na TV trhu lze očekávat, že nárůst cen televizní reklamy se v roce 2007 bude pohybovat na úrovni 25 až 30 procent,“ řekl šéf Českého sdružení pro značkové výrobky Jan Levora na základě analýzy, kterou nyní zpracovává Asociace komunikačních agentur. Inflace se tak podle něj z pohledu zadavatelů TV reklamy stane skutečně závažným problémem.
O plánu zvýšit cenu reklamy na Nově o dvouciferné číslo, tedy nejméně o deset procent, hovořil i šéf Central Media European Enterprises (CME) pro Česko, Slovensko a Rumunsko Adrian Sarbu v září na setkání CME s investory v New Yorku. „Z porovnání cen roku 2006 a 2007 v cílové skupině dospělých starších 15 let jasně vyplývá, že meziroční navýšení by mělo dosáhnout v průměru 15 procent. Klienti za tuto navýšenou cenu získají do budoucna kvalitnější reklamní zásah pro své kampaně,“ uvedl dnes Dvořák.
Nova navíc změní ve své nové obchodní politice cílovou skupinu z dospělých starších 15 let na skupinu lidí mezi 15 a 54 lety. Podle Dvořáka jde o krok požadovaný klienty Novy i agenturami již několik let, což podle něj zkvalitní dodávané zboží, tedy odvysílané GRP body. Nový systém umožní Nově podle Dvořáka nabízet klientům reklamu i mimo hlavní vysílací čas a do měsíců s menší naplněností reklamou s výraznou slevou.
Jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 85 000 lidí. Čím více lidí reklamu zhlédne, tím více odvysílaných GRP bodů může televize inzerentovi naúčtovat. Pro rok 2006 stojí jeden odvysílaný GRP bod na Nově 22 500 korun. Uvidí-li půlminutovou reklamu například 1,7 milionu diváků, inzerent za ní zaplatí bez slev, bonusů či výměnných obchodů zhruba 450.000 korun.
Za první tři letošní čtvrtletí firmy za televizní prezentaci utratily 16 miliard korun.
Ceny reklamy na českém televizním trhu podle Dvořáka v minulých letech díky zvyšující se konkurenci nerostly, ale v některých letech i klesaly. „Z porovnání cen roku 2004 a 2007 vyplývá, že celkový nárůst za toto období není vyšší než deset procent. Oproti tomu ale náklady na program, ať už zahraniční filmy a seriály, tak i vlastní výrobu, vzrostly minimálně o 30 až 40 procent,“ podotkl.
ČT v příštím roce sníží podíl reklamy ve svém vysílání o polovinu, v roce 2008 zmizí reklama až na výjimky zcela. V loňském roce přitom ČT z reklamy inkasovala zhruba miliardu korun. Podle některých názorů mohla tato uvolněná suma pomoci rozjezdu nových digitálních stanic. Šest nových TV získalo licenci v dubnu a podle zákona měly začít vysílat do května 2007.
Celkem šest z neúspěšných uchazečů o digitální licence ale napadlo verdikt vysílací rady neudělit jim licence u soudu, který na základě žalob Novy a Galaxie sport celý verdikt rady o udělení licencí v září zrušil. Nové TV se proti rozsudku brání kasačními stížnostmi k Nejvyššímu správnímu soudu. Ty podala i Nova, ale z jiného důvodu – u dalších čtyř žalob chce mít status účastníka řízení, což jí soud nedovolil. Než Nejvyšší správní soud rozhodne, může to trvat podle některých názorů až dva roky.
Podle Dvořáka je možná dohoda všech hlavních hráčů na digitálním TV trhu. Ta by umožnila novým stanicím vysílat již v příštím roce. „Cílem všech zúčastněných je vytvořit jakousi generální dohodu všech významných hráčů na digitálním trhu a spustit celý proces nejpozději do konce roku 2006,“ míní. „Obavy zadavatelů z případného duopolu Novy a Primy na trhu tedy nemají své opodstatnění,“ dodal.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.