Disney zahájil tažení proti obezitě dětí
Americká společnost Walt Disney, největší provozovatel zábavních parků na světě, zavedla ve svých parcích nové normy pro stravování. Už návštěvníkům nebude nabízet příliš kalorická jídla, ale nahradí je zdravějšími a méně tučnými pokrmy. Jak uvedla agentura Bloomberg, vedení společnosti chce tímto krokem bojovat především proti dětské obezitě, která je především v USA stále větší hrozbou. Podle studií se zde od roku 1980 počet dětí trpící nadváhou více než ztrojnásobil.
Už od začátku tohoto měsíce začal Disney servírovat k dětským menu nízkotučné mléko, mrkev a jiné zdravější doplňky. Podle svých plánů chce firma “odtučnit” všechno jídlo nabízené v zábavních parcích do konce příštího roku. Podle nových směrnic musí jídla pro děti obsahovat maximálně 30 až 35 procent tuku a 10 až 25 procent cukru.
Jedním z důvodů, proč se firma k nové “nízkokalorické” politice přiklonila, byla studie, podle které jsou některá disneyovská jídla kaloričtější než ta, která nabízí síť restaurací McDonald’s. Ta je kvůli své nezdravé nabídce jídel neustále kritizována. Konkrétně se studie zaměřila na floridský park Magic Kingdom, který svým malým návštěvníkům podává tučnější, slanější a kaloričtější jídla než dostanou u McDonald’s. Disney totiž servíruje větší porce. Ve výsledku je pak jeho cheesburger v sobě ukrývá o šedesát kalorií více než cheesburger od McDonald’s. Podobných příkladů objevila studie více.
Walt Disney ale nechce “ozdravovat” své jídlo pouze v zábavných parcích. Již v červenci uzavřel dohodu s americkým potravinovým řetězcem Kroger, který ve svých obchodech bude prodávat novou “kolekci” zdravých potravin s názvem Disney Magic Selection. Do konce letošního roku by na pulty mělo přijít sto druhů potravin jako například čerstvá masa či ovocné balíčky pro děti. Do konce roku 2008 by pak měl vyměnit všechny nabízené reklamní a licencované produkty za zdravé verze.
Aby byl Disney ve své nové politice opravdu důsledný, ukončil také desetiletý exkluzívní kontrakt se společností McDonald’s. Disneyho postavy už od příštího roku nebudou součástí jídel pro děti Happy Meal.
Podle McDonald’s však spolupráce neskončila kvůli jídlu, jak jeho expartner prohlašoval. Podle odhadů některých analytiků za tím mohou stát ekonomické důvody.
Hospodářské noviny, 18.10. 2006, autor: Bloomberg, (mar)