Digitál versus tradice: Kdo je vítězem?

2. 10. 2006 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Konvenční a digitální technologie tisku ale nemusí být soupeři, mohou se navzájem v řadě věcí velice výhodně doplňovat ku prospěchu poskytovatelů tiskových služeb i jejich zákazníků. V době, kdy se digitální tiskové technologie začaly rozšiřovat, zdokonalovat a dobývat trh produkčního tisku, existovaly různé prognózy jejich dalšího vývoje. Jedna část lidí zainteresovaných v oboru předpovídala, že tyto technologie postupně vytlačí a nahradí některé klasické, konvenční tiskové techniky, jiní zastávali názor, že pro užití v produkčním tiskovém segmentu se digitální technologie příliš nehodí. Skutečností je, že i v tisku jsme svědky digitalizace, tak jako v jiných oborech. Digitální technologie mají navíc v oblasti velkoformátového tisku z čeho brát. Průzkum agentury IT Strategies ukázal, že v roce 2004 objem velkoformátových tisků realizovaných tradičními metodami, např. sítotiskem, dosahoval celosvětově 77 %. Je jisté, že část z tohoto sousta si digitální tisk nenechá ujít.

Skladba zakázek je určující
Proto se dnes setkáváme s poskytovateli tiskových služeb, kteří jsou vybaveni pouze digitálními tiskovými stroji. Tradiční tiskaři tak musejí počítat s úbytkem zakázek v malém a středním objemu, ty budou jejich zákazníci stále častěji nosit „na digitál“. Firmy provozující výhradně digitální tisk totiž tuto technologii důvěrně znají a umějí plnohodnotně využívat všech jejích výhod. Využívají k tomu i kontaktů se zákazníky, pro které dosud vyráběly různé tiskoviny specifické pro digitální tisk. Pokud ale zjistí, že tito klienti mají i další tiskové potřeby, jsou schopny jim nabídnout i výrobu některých produktů tištěných dosud ofsetem nebo sítotiskem. Budoucnost tedy spočívá v plnohodnotné kombinaci digitální a analogové technologie. Skladba technologického vybavení každé tiskárny totiž nutně musí vycházet ze skladby jejích zakázek, kterou musí bezpodmínečně respektovat, jinak by tiskárna nebyla rentabilní a ztratila by konkurenceschopnost.

Prudký vývoj digitálních tiskáren
Výrobci digitálních tiskáren totiž své produkty nyní už vyvíjejí a konstruují takovým způsobem, aby svými vlastnostmi a parametry byly zajímavé i pro tiskárny dosud využívající konvenční tiskové techniky. Digitální tisk proniká do mnoha oborů a výrobci těchto zařízení uvádějí na trh nové a nové technologie, přičemž rozsah jejich užitných vlastností je stále větší. Samozřejmě že ve hře jsou faktory jako výše nákladu, barevnost a hlavně cena, ale v současné době jsou na trhu produkční digitální tiskové stroje, které splňují i velice náročné požadavky a mohou výhodným způsobem nahrazovat například sítotisk. Jejich výkon dosahuje až stovek metrů čtverečních potisku za hodinu, mohou tisknout na různé flexibilní kotoučové i pevné deskové substráty, splňují vysoké nároky na kvalitu tisku jak z hlediska vzhledu, tak i trvanlivosti atd.

Hewlett-Packard a Scitex
Důkazem potenciálu tohoto oboru je vstup největších hráčů do segmentu velkoplošného digitálního tisku. Společnost Hewlett-Packard získala akvizicí firmy Scitex Vision velký tržní podíl na trhu produkčních, grand-format tiskáren. Navíc není tajemstvím, že HP Scitex míří právě na tradiční tiskaře. Mimo to uzavřela společnost Hewlett-Packard také exkluzivní dohodu o spolupráci s firmou Seiko Infotech, která se zabývá výrobou střední kategorie velkoplošných digitálních tiskových strojů a zaujímá na tomto trhu významné místo. Na základě uvedené dohody vyvíjí Seiko Infotech tuto technologii výhradně pro Hewlett-Packard. Vstup společnosti Hewlett-Packard na tento trh může být průlomovým momentem. Od firmy takové velikosti a s tak zvučným jménem je možné očekávat velice silnou marketingovou i poprodejní podporu těchto tiskových zařízení, ale také urychlení dalšího vývoje strojů pro velkoplošný digitální tisk a rozšiřování jejich možností, tedy i způsobů využití. Zákazníci Hewlett-Packard zkrátka budou moci těžit z mimořádné technické podpory HP, z její už existující osvědčené infrastruktury a z potenciálu investovat mimořádné prostředky do vývoje.
Autor je jednatelem společnosti HSW Signall.


p12obr_tisk.jpg


stále kvalitnější. Digitální tisk v dnešní podobě je schopen i velmi věrně reprodukovat umělecká díla.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení