Češi utrácejí za hry stamilióny korun
Za hry v počítači a mobilních telefonech Češi letos utratili stovky miliónů korun. Pokud se připočítají i peníze za herní konzole, částka se vyšplhá k miliardě.
Touha Čechů “hrát si” navíc každoročně roste, stejně jako zisky firem, které hry v tuzemsku vyrábějí nebo distribuují.
“Na rozdíl od trhu s DVD jdou prodeje počítačových her stále nahoru. U nás o několik desítek procent ročně,” potvrzuje Chalkid Himmat z marketingu distribuční společnosti CD Projekt.
Loni jich firma na českém trhu prodala tři sta tisíc. Průměrná cena novější počítačové hry se pohybuje okolo tisíce korun. “Prodeji navíc pomáhá i pokles pirátství. Spousta produktů je chráněna proti kopírování,” dodává Himmat.
MEZITITULEK: O Češích je slyšet v cizině
Ze stoupající poptávky těží i společnost ProGamers, která má po celé republice už několik počítačových heren Cyber Café a na právě probíhajícím brněnském veletrhu Invex pořádá mistrovství republiky v počítačových hrách.
“Mistrem se pravděpodobně mohou stát pouze ti, kdo pravidelně trénují a vyhrávají různé kvalifikace, které pořádáme,” tvrdí ředitel ProGamers Daniel Mikšovský. Mistrovství České a Slovenské republiky v profesionálním hraní se koná už od roku 2002.
O českých hrách je navíc slyšet v cizině. Tuzemská firma Illusion Softworks podepsala spolupráci s Take2, jednou z deseti největších celosvětových vydavatelských firem. Díky tomu jsou české hry jako Mafia či Hidden and Dangerous známé po celém světě. Mafie se prodaly více než dva milióny kusů.
Do ciziny prorazil i mladý majitel firmy Redboss Jan Řežáb, který dodává zábavu především do mobilních telefonů. V Česku spolupracuje se všemi operátory, jeho programy jsou ale k dostání v osmi desítkách zemí na celém světě.
MEZITITULEK: Hry nesou operátorům
Hry do mobilů jsou i v Česku jednou z nejstahovanějších věcí. Dvě třetiny z nich pocházejí ze stránek operátorů. “Například v srpnu podíl tržeb za hry z našeho portálu live! vzrostl až na šestapadesát procent. Patří mezi nejnavštěvovanější části portálu,” říká Jakub Hrabovský z Vodafonu.
Češi utratí podle odhadů za hry v mobilech měsíčně zhruba patnáct miliónů korun, v měsících okolo Vánoc částka vyroste až na osmnáct miliónů. Například u T-Mobilu se nejvíce uchytila hra Chcete být milionářem? nebo Piráti z Karibiku 2. “Důvod je zřejmý. Každý se chce na chvíli stát milionářem nebo Jackem Sparrowem,” říká Zdeněk Maršál z T-Mobilu. Jinak jsou na mobilech populární především logické hry, jako například sudoku.
Hospodářské noviny, 12.10. 2006, autor: Zuzana Luňáková, Jan Cizner