Češi kupují sportovní zboží ve specializovaných obchodech

18. 10. 2006 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi při nákupu sportovního zboží nejčastěji míří do specializovaných prodejen, kterým podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dává přednost již zhruba 80 procent tuzemských zákazníků. Naopak podstatně méně sportujících lidí při nákupu potřeb volí hypermarkety.
„Více než polovina nakupujících preferuje malou specializovanou prodejnu. Další čtvrtina nakupuje ve velkých samoobslužných prodejnách sportovních řetězců a pouze osm procent sportujících uvádí jako své hlavní nákupní místo sportovních potřeb hypermarket,“ řekl Petr Voříšek ze společnosti Incoma Research.
Kvůli velkému počtu maloobchodníků jsou ale zákazníci málo věrní jedné prodejně a obchody se sportovními potřebami často střídají. „Lidé si sportovní prodejnu vybírají zejména podle její blízkosti. Důležitá je také šíře nabídky a odbornost personálu,“ uvedl Voříšek.
Lidé si podle Voříška vybírají sportovní zboží podle ceny, vzhledu a atraktivity, trvanlivosti a kvality provedení. „Nízká cena zboží však rozhodně není klíčovým faktorem a nakupující pečlivě zvažují, jakou kvalitu za danou cenu dostávají. Značka je vnímána hlavně jako garance kvality, sama o sobě pro většinu sportujících nemá velkou hodnotu,“ upozornil Voříšek.
Sportu se podle průzkumu Incoma Research a GfK Praha věnuje 52 procent obyvatel České republiky, přičemž většina z nich sportuje pravidelně. „Trávení volného času sportem je přitom typické zejména pro lidi do 40 let, kteří žijí v domácnostech se středními a vyššími příjmy,“ podotkl Voříšek. Mezi nejoblíbenější sporty patří plavání, turistika, sjezdové lyžování a cykloturistika. „To souvisí s tím, že Češi si sport spojují zejména s relaxací, udržováním kondice a trávením času s rodinou nebo přáteli,“ dodal.
Podle jednatele společnosti Hervis Sport a móda Luďka Semráda chodí do specializovaných obchodů nakupovat sportovní či turistické potřeby čím dál více lidí. Některé obchodní řetězce, které v ČR dříve nahrazovaly sportovní prodejny, totiž nyní zmenšují plochy svých hypermarketů, což se týká hlavně nepotravinářského zboží včetně sportovních a turistických potřeb. „Hypermarkety ale mají (na trhu sportovních potřeb) stále významný podíl,“ řekl již dříve ČTK Semrád.
Sportovní prodejny v České republice již několik let budují například řetězce Gigasport (deset prodejen), Hervis (osm), Drapa (16), Intersport (20) či Sportisimo (22). Žádný z těchto velkých hráčů na poli prodeje sportovního a turistického zboží se však ani loni podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod nedostal mezi padesátku největších tuzemských obchodníků.
Obchody se sportovními a turistickými potřebami jsou zejména v nákupních centrech, kde na začátku roku 2005 měly v konkurenci ostatních obchodů páté nejpočetnější zastoupení. Rychle se zvyšuje i počet outdoorových obchodů, které v Česku mají například společnosti Rock Point či HUDYsport.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.