Zaveďte cenzuru, doporučují radní České televizi

15. 9. 2006 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize už přesně ví, kolik ji bude stát nápad vtáhnout diváky do svého nového „interaktivního“ pořadu Vedlejší efekty.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání jej ve středu ohodnotila stotisícovou pokutou. A pokud bude chtít ČT názory svých diváků i tak dál pouštět na obrazovku, nezbude jí, než je předem řádně kontrolovat a pro jistotu hned vyřazovat ty „nevyvážené“.
Letos na počátku července se v grafickém proužku vyhrazeném pro bezprostřední divácké reakce objevil během Vedlejších efektů text: „Každý druhý chartista byl spolupracovníkem Státní bezpečnosti. Není to schizofrenie? Co pak bylo hlavní a co vedlejšák?“
Podle předsedy vysílací rady Václava Žáka to byla nevyvážená a neobjektivní informace.
„I když se jedná o interaktivní pořad, provozovatel vysílání musí zabránit tomu, aby se na obrazovce taková informace objevila,“ obhajuje Žák pokutu.
Jak by to televize měla udělat? Podle Žáka je řešení několik. Například zavést „zpožďovací linky“: „V Americe kvůli tomu, aby se do televize nedostalo něco nepředloženého, dokonce zrušili přímé přenosy,“ říká Žák.
Přímá komunikace diváků s obrazovkou pochopitelně hrozí riziky: například zveřejňováním rasistických, pornografických nebo urážlivých textů.
Moderátor Vedlejších efektů Pavel Anděl ale tvrdí, že něco takového se na obrazovku nedostane: vzkazy s podobným obsahem prý okamžitě vyřazuje příslušný redaktor pořadu s dramaturgem.
„V USA či na BBC chodí pořad Have your say, jsou to diskuse v přímém přenosu a jsou fakt ostré. Vedlejší efekty měly být vlastně na způsob tohoto pořadu,“ vysvětluje Pavel Anděl. „Jediné, co bychom mohli udělat, je dát na začátek upozornění, že názory, které budou během pořadu odvysílány, nemusejí být objektivní nebo vyjadřovat názor redakce,“ dodává.
Podle předsedy vysílací rady Žáka tento postup – běžný například při přímých telefonátech v rádiích – ale už nestačí.
„Můžou tam pouštět všechny názory diváků, pochopitelně ne žádné sprosté, ale musí na ně reagovat, například je upřesnit nebo úplně popřít,“ míní Václav Žák. „Pokud ale nejsou schopni cenzurovat takové věci, jaké jsme viděli v pořadu Vedlejší efekty, mají divácký chat zrušit.“

Hospodářské noviny, 15.9. 2006, autor: Jindřich Šídlo

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.