Vánoce v obchodech již dříve začínat nebudou
Obchodníci se letos již zřejmě nebudou předhánět v tom, který z nich dříve zahájí předvánoční prodej. Zatímco v uplynulých letech prodejny vánoční atmosférou ožívaly ve stále větším předstihu, v letošním roce obchodníci start předvánočních nákupních kampaní nebudou posouvat na dřívější termíny. Některé obchodní řetězce naopak uvažují o tom, že vánoční prodej zahájí o něco později. Ve většině obchodů začnou vánoční kampaně na přelomu října a listopadu, v minulých letech je první obchodníci spustili již na konci září či začátku října. Vyplývá to z ankety společnosti GE Money Multiservis.
“Z výsledků ankety je zřejmé, že se posun průměrného zahájení předvánočních kampaní obchodních řetězců zastavil. Obavy některých lidí, že léto bude dříve nebo později ve výlohách bezprostředně vystřídáno vánoční tématikou, se nenaplňují,” řekl předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis ČR Charlie Coode. Dodal, že čeští zákazníci v poslední době nechávají vánoční nákupy na poslední chvíli, někteří obchodníci proto oddalují zahájení předvánočních kampaní. “Nové trendy ve spotřebitelském chování navádějí společnosti ke koncentraci předvánočních marketingových aktivit do kratšího období, které umožňuje lepší zacílení spotřebitelů,” upozornil Coode.
Za pravdu mu dává mluvčí supermarketů Delvita Petr Uchytil. “Bude to (zahájení vánočního prodeje) zhruba ve stejnou dobu jako minulý rok. Praxe je taková, že vánoční výrobky jsou na prodejní ploše umístěny často již koncem října, nicméně vánoční marketing začíná až v měsíci listopadu a vrcholí těsně před Štědrým dnem,” uvedl Uchytil.
V budoucnu by tak vánoční atmosféra mohla v mnoha obchodech zavládnout o něco později než dosud. “Obecným trendem je, že zákazníci nakupují čím dál tím později, protože si zvykli, že v dnešní době mohou sehnat vše potřebné doslova na poslední chvíli,” podotkla Milena Chalupská ze společnosti Electro World, která v Česku provozuje síť prodejen s domácími elektrospotřebiči.
Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájí předvánoční prodej, bude společnost Tesco Stores ČR. “Vánoční nabídku zákazníkům představíme v polovině října. Rozsáhlé průzkumy totiž ukazují, že mnoho zákazníků se chce připravit na vánoční svátky v předstihu, aby se vyhnuli vánočnímu shonu a nervozitě,” řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. O něco později zavládne vánoční atmosféra v hypermarketech Hypernova a supermarketech Albert. “Letos zahájíme vánoční prodej v listopadu, tedy podobně jako loni,” uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která Hypernovy a Alberty provozuje.
Obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. Maloobchodní tržby se totiž od začátku letošního roku rychle zvyšují a například v červnu meziročně vzrostly o 8,3 procenta. Loni Češi v předvánočním období v obchodech podle odhadů ekonomů utratili zhruba 233 miliard korun, což bylo meziročně o čtyři procenta více.
“Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím maloobchodníků v roce. Věříme proto, že i letos bude tato tradice pokračovat,” poznamenal Kytýr. Podle něj si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší. “Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol,” dodal.
Kromě zajištění pestré nabídky vánočního zboží se nyní pozornost obchodníků soustředí i na včasné otevření plánovaných prodejen, aby v jejich pokladnách skončila co největší část z vánočních útrat. Například Tesco v první polovině letošního roku otevřelo tři nové obchody a do konce roku chce zprovoznit dalších deset. “Budou to jak větší hypermarkety s prodejní plochou okolo 3000 až 4000 metrů čtverečních, tak i malé supermarkety, které jsou určeny pro rychlý a pohodlný nákup,” podotkla Matoušková. Také společnost Ahold chce do konce letošního roku otevřít novou Hypernovu v pražském nákupním centru Šestka.
Mezi oblíbené vánoční dárky patří v ČR elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD, roste také zájem o propracované značkové hračky. Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje i oblečení. Každý šestý dárek je podle odhadů společnosti Unilever z oblasti kosmetiky, stále populárnější jsou kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení, deodoranty a výrobky osobní péče.
Útraty Čechů za vánoční dárky v posledních letech stagnují a jejich průměrná výše se podle průzkumu společnosti Factum Invenio pohybuje kolem 4600 korun. Lidé na druhou stranu více investují do nákupu jídla a nápojů určených pro vánoční stůl. Tyto výdaje domácností loni podle odhadu Factum Invenio vzrostly na 3695 korun z předloňského průměru 3085 korun.